مهدی مهران | کارشناس سئو و دیجیتال مارکتینگ

ربات گوگل چیست؟

ربات گوگل چیست
ربات گوگل چیست؟ گوگل بات چگونه کار می کند؟ اینها سوالاتی است که ممکن است بسیاری از شما در ذهن داشته باشید. همانطور که می دانید امروزه میلیون ها صفحه توسط کاربران در اینترنت جستجو می شود. تمام جستجوها درgoogle به زبان های مختلف دنیا هستند و شامل جستجوهای تصویر، ویدیو و سایت می باشد. به همین دلیل است که گوگل از Googlebot یا ربات های مشابه آن برای اتصال کاربران و وب سایت ها استفاده می کند. در این مقاله از وبسایت مهدی مهران مدرس آموزش سئو در مشهد به شما نشان خواهیم داد که ربات گوگل چیست و چگونه ربات گوگل صفحات سایت را کنترل می کند. با ما بمان.

Googlebot چیست؟

ربات گوگل چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت؛ ربات گوگل یک ربات جستجوگر نرم افزار خزنده وب است که اطلاعات وب سایت هایی را که برای ارائه صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل (SERP) استفاده می شود، جمع آوری می کند. در حقیقت؛ ربات گوگل اسناد را از وب جمع آوری می کند تا یک فهرست جستجوی گوگل ایجاد کند. همچنین می توان گفت که Google Bot یک خزنده وب است که توسط گوگل برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و ایجاد یک فهرست وب قابل جستجو استفاده می شود.

GOOGLE BOT

انواع ربات

گوگل دارای ربات های مختلفی می باشد که هر کدام دستورالعمل های خاصی را انجام می دهد.

  • Googlebot desktop: این ربات به بررسی و ایندکس نسخه دسکتاپی وب سایت ها می ردازد.
  • Googlebot mobile: این ربات به بررسی و ایندکس نسخه مویابلی سایت ها می پردازد.
  • Googlebot Video: این ربات به بررسی ویدئوهای موجود در وب می پردازد.
  • Googlebot Images: این ربات به پایش تصاویر موجود در وب می پردازد.
  • Googlebot News: این ربات مختص سایت های خبری است.

نحوه کار ربات گوگل چگونه است؟

شاید این سوال در ذهن شما باشد که ربات گوگل چگونه کار می کند؟ به طور کلی؛ ربات گوگل از داده ها و نقشه های شبکه های مختلف موجود در جستجوهای قبلی خود برای یافتن نتیجه بعدی به صورت آنلاین استفاده می کند. هر زمان که ربات گوگل در حین خزیدن یک وب سایت پیوندهای جدیدی پیدا کند، به طور خودکار آن پیوندها را به لیست صفحات خود اضافه می کند. وب سایتی که بعداً از آن بازدید می شود.
در واقع ربات های گوگل از اطلاعات نقشه سایت برای خزیدن وب سایت ها استفاده می کنند. در این حالت، ربات می داند که بر اساس این اطلاعات کدام صفحات را بخزد. ربات ما به این صورت کار می کند که ابتدا همه لینک های سایت شما را با استفاده از نقشه سایت ایجاد شده توسط وبمستر فهرست بندی می کند و سپس شروع به خزیدن در آنها می کند. همچنین، اگر متوجه هر گونه تغییر یا به‌روزرسانی پیوند شدم، آن پیوندها را دوباره به لیست به‌روزرسانی اضافه می‌کنم. در نهایت، اطلاعات جمع آوری شده برای به روز رسانی نمایه سازی گوگل استفاده می شود.

روش های کنترل خزیدن ربات ها در سایت

  • robots.txt: این فایل به شما اجازه می دهد تا خزنده های وب سایت خود را به راحتی مشاهده و مدیریت کنید.
    Nofollow: با این ویژگی می توانید لینک های nofollow ایجاد کنید تا از خزیدن گوگل در آنها جلوگیری کنید.
    تغییر سرعت نمایه سازی: این ابزار در سرچ کنسول به شما اجازه می دهد تا سرعت نمایه سازی گوگل را کاهش دهید.
  رفع مشکل HTTPS not evaluated در سرچ کنسول
بات گوگل چیست؟

چگونه وب سایت خود را برای گوگل بات بهینه کنیم؟

  • از پیوندهای داخلی استفاده کنید: همانطور که ربات های گوگل وب سایت شما را می خزند، پیوندهای داخلی به آنها کمک می کند تا در صفحات مختلف حرکت کنند و آنها را به طور گسترده فهرست کنند.
  • از نقشه استفاده کنید: نقشه راهنمای واضحی برای ربات گوگل برای یافتن سایت شما است. در واقع نقشه سایت به ربات های گوگل کمک می کند تا بدون مشکل در تمام قسمت های وب سایت شما بخزند.
  • افزایش سرعت سایت: سرعت بارگذاری سایت یکی از مهم ترین عواملی است که می توان آن را برای بهبود رتبه سایت در نتایج بهینه کرد.
  • انتشار محتوای با کیفیت: کیفیت محتوای وب سایت شما می تواند در تعیین رتبه وب سایت شما در نتایج گوگل مهم باشد. الگوریتم پیشرفته استفاده شده توسط ربات گوگل کیفیت محتوای شما را با خزیدن در صفحات شما ارزیابی می کند. بنابراین، باید اطمینان حاصل کنید که محتوای شما با کیفیت بالا و سئو بهینه شده است تا اعتبار وب سایت خود را بهبود بخشد.
  • بهینه‌سازی تصویر: بهینه‌سازی تصویر می‌تواند به ربات‌های گوگل کمک کند تا نحوه ارتباط تصاویر با محتوا را تعیین کنند و کیفیت محتوای سایت شما را بهبود بخشد.

آیا Googlebot یک خزنده است؟

‘Crawler’ (گاهی اوقات ‘ربات’ یا ‘عنکبوت’ نیز نامیده می شود) یک اصطلاح عمومی برای هر برنامه ای است که برای کشف و اسکن خودکار وب سایت ها با دنبال کردن پیوندها از یک صفحه وب به صفحه دیگر استفاده می شود. خزنده اصلی گوگل Googlebot نام دارد.

گوگل از چند ربات استفاده می کند؟

گوگل شانزده ربات مختلف دارد که برای اشکال مختلف رندر و خزیدن سایت طراحی شده اند. حقیقت این است که برای سئو، به ندرت نیاز به پیکربندی سایت خود برای هر یک از این موارد است. هر یک از این ربات ها را می توان به طور متفاوتی با ربات شما پیکربندی کرد.

آیا Googlebot می تواند تصاویر را بخواند؟

فراداده – Googlebot به طور مداوم ابرداده ها را در تصاویر می خواند، به خصوص متن جایگزین یا Alt Text، اما مهم است که آن را کوتاه و آموزنده نگه دارید.

آیا Googlebot از کوکی ها استفاده می کند؟

Googlebot کوکی ها را نمی پذیرد، وب سایت خود را در جایی راه اندازی نکنید که Googlebot مجبور به پذیرش کوکی ها شود. مراقب برچسب‌های سلب مسئولیت خود باشید مطمئن شوید که برچسب سلب مسئولیت شما به نشانی اینترنتی که می‌خواهید Googlebot نشان دهد اشاره می‌کند – URL Googlebot می‌تواند به آن برسد.

سوالات متداول ربات گوگل

چرا ربات گوگل در بعضی صفحات وب به اندازه کافی نمی‌خزد؟

دلایل مختلفی مانند سرعت بارگذاری پایین، استفاده از لینک های داخلی نامناسب، استفاده نکردن از نقشه سایت و غیره می تواند باعث شود ربات های گوگل در تمام صفحات وب شما بخزند.

فایل robots.txt چیست؟

فایل robots.txt یک فایل متنی ساده است که می توانید از آن برای کنترل دسترسی ربات به سایت خود استفاده کنید. می توانید از دستورات برای پیمایش صفحه استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید مشخص کنید که کدام صفحات باید خزیده شوند و کدام صفحات نباید خزیده شوند.

گوگل بات چگونه کار می کند؟

ربات گوگل یک موتور جستجوی حرفه ای است که اطلاعات سایت شما را برای بهبود موقعیت شما در نتایج جمع آوری می کند. بهینه سازی وب سایت برای ربات گوگل یک کار ضروری است که اگر می خواهید به رتبه خوب و ترافیک بالا برسید باید از آن استفاده کنید. در این مقاله، دستورالعمل های ربات گوگل چیست؟ ما به شما داده ایم که Googlebot چیست و Googlebot چگونه کار می کند. امیدوارم از این آموزش لذت ببرید.

مهدی مهران
مهدی مهران
مهدی مهران، مهندس عمران عاشق وبمستری با 8 سال سابقه فعالیت در حوزه آموزش سئو و دیجیتال مارکتینگ و همکاری با شرکت های کوچک و بزرگ

مقالات مرتبط با ربات گوگل چیست؟

نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) چیست
نرخ پرش چیست و چرا اهمیت دارد؟
خب در این مواقع مشتری یا جذب ویترین شما می شود و وارد مغازه یا...
بهترین شبکه های اجتماعی برای لینک سازی
شبکه های اجتماعی برای لینک سازی
فعالیت در شبکه های اجتماعی یکی از موثرترین راهها برای برندینگ...
سه فاکتور اصلی سئو از زبان گوگل
فاکتورهای مهم سئو از زبان گوگل
یکی از چالش های همیشگی کارشناسان سئو و مدیران سایت، نداشتن مستندات...
اصول تولید محتوای متنی
اصول تولید محتوای متنی
تگ های h1 تا h6 چیست؟ در پاسخ به این سوال که تگ هدینگ چیست؛ لازم...
آموزش افزونه WP Rocket
افزونه WP Rocket
در کش سرور ها داده آماده سازی شده اند بر روی سرور ذخیره سازی...
مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل
فاکتور رتبه بندی گوگل
البته امتیاز دهی به طول زمان ثبت دامنه نیز بستگی دارد. دامنه...