مهدی مهران | کارشناس سئو و دیجیتال مارکتینگ

فاکتورهای مهم سئو از زبان گوگل

سه فاکتور اصلی سئو از زبان گوگل

یکی از چالش های همیشگی کارشناسان سئو و مدیران سایت، نداشتن مستندات برای درک فاکتورهای مهم سئو از زبان گوگل است.

گوگل در این امر مقدماتی به ما کمکی نکرد زیرا این شرکت جستجوی اینترنتی، همیشه در مورد سئو محتاط بوده و قبلاً اطلاعات دقیقی از نحوه کار موتور جستجوی خود منتشر نکرده بود.
کارکنان و مدیران این شرکت همواره اطلاعات دقیقی را در قالب توییت یا سایر ابزارها در اختیار کارشناسان سئو قرار می دهند، چه این اطلاعات در نمونه ها نشان داده شده باشد و چه ناقص و نامشخص باشد.
خبر خوب این است که گوگل بالاخره اطلاعاتی در مورد اشتباهات رایج سئو در سری ویدیوهای جدید خود که افسانه های سئو را در هم می شکند، منتشر کرد. این ویدیوها می توانند به ما در درک بهتری از مکانیسم رتبه بندی سایت بدهد. امروز ما در آکادمی مهران، برگزارکننده دوره آموزش سئو در مشهد، در مورد این فاکتورها صحبت خواهیم کرد.


در واقع، تأیید صحت اطلاعاتی که تاکنون در مورد سئو از زبان گوگل دریافت کرده‌ایم، مهم‌تر از دریافت اطلاعات جدید از ویدیوهای گوگل است. شنیدن این اطلاعات از گوگل می تواند خیال هر کسی را راحت کند.
در اولین قسمت از مجموعه ویدیوهای گوگل، از مارتین اسپلیت، تحلیلگر روند وب سایت گوگل، درباره 3 فاکتور مهم سئو از زبان گوگل می شنویم.

مارتین اسپلیت در این ویدئو، مصاحبه ای با Juan Herrera (Juan Herrera) از تیم توسعه پروژه Google Parkside، به طور خلاصه نحوه عملکرد موتور جستجوی گوگل را توضیح می دهد. و اینگونه جلسه پرسش و پاسخ را شروع کرد.

گوگل چگونه صفحاتی را انتخاب می کند که با جستجوی کاربران مرتبط هستند؟
اولین سوال در مورد ارتباط صفحات با جستجوی کاربران بود. وقتی کاربر جستجو می کند، هدفی در ذهن دارد. برای پاسخگویی به نیازهای کاربر، باید بهترین نتایج در دسترس او باشد.

مهم ترین معیارهای سئو گوگل
مهم ترین معیارهای سئو گوگل

اما باید معیاری برای انتخاب بهترین نتایج وجود داشته باشد تا بتواند به خوبی به نیازهای کاربر پاسخ دهد. بر اساس پیش بینی کارشناسان شناخته شده سئو، درک هدف جستجوی کاربر، آینده سئو از زبان گوگل را تعیین می کند.

برای شناخت و درک عمیق این مفهوم جدید، پیشنهاد می کنیم حتما الگوریتم BERT گوگل را مطالعه کنید.
آقای هررا در مورد معیارهای انتخاب بهترین نتایج پرسید:

چگونه گوگل می داند که کدام نتایج مناسب ترین پاسخ برای کاربر است؟
اسپیلیت در پاسخ به این سوال 200 عامل تاثیرگذار را نام برد:
“ما از 200 عنصر برای دریافت مرتبط ترین نتایج استفاده می کنیم. عنوان، توضیحات متا تگ و محتوای صفحه (متن، تصاویر، لینک ها و غیره) از جمله این عناصر هستند. حال چه چیزی بهترین کیفیت را به شما می دهد سوال پیچیده است. که ما باید از خیلی چیزها مراقبت می کنیم.”

3 فاکتور اصلی رتبه بندی سئو از زبان گوگل چیست؟

پاسخ مارتین به سوال قبلی مهمان SEO Mythbusting را راضی نکرد، بنابراین سوال بعدی Juan Herrera به سوال قبلی نزدیک بود.
معیارهایی که گوگل برای رتبه بندی نتایج استفاده می کند، الگوریتم گوگل را تشکیل می دهد. الگوریتم هایی که با تعیین رتبه بندی نتایج کار می کنند.
شناخت الگوریتم‌های گوگل به رتبه‌بندی بهتر در نتایج جستجو کمک زیادی می‌کند، اما اگر بدانیم کدام یک از معیارهای تشکیل‌دهنده الگوریتم‌ها تاثیر بیشتری در دستیابی به موقعیت بالاتر دارد، ممکن است یک قدم به موفقیت نزدیک‌تر باشیم.
تقریبا همه کارشناسان سئو علاقه مند به شنیدن مهم ترین عوامل تاثیرگذار برای کسب موقعیت در گوگل هستند و این سوال دقیقا همان چیزی است که Juan Herrera به دنبال آن است.
اگر می خواهید 3 عامل برتر را که بیشترین تاثیر را بر نتایج اندازه گیری دارند، ارائه دهید، آن 3 عامل کدامند؟
مارتین اسپلیت پاسخ دادن به این سوال را با مثالی در مورد توسعه دهندگان آغاز کرد. به عنوان مثال، این بدان معناست که ما نمی توانیم چارچوب و قوانین خاصی را برای اهمیت شاخص های کلیدی مشخص کنیم.
خب، برای ما توسعه دهندگان، الگوها و سبک های خاصی وجود دارد. شما می توانید یک الگوی خاص ارائه دهید و بگویید از آن الگو استفاده کنید، اما رتبه بندی نتایج گوگل به این شکل کار نمی کند.
سپس او 3 مورد از مهم ترین مواردی که در سئو از زبان گوگل باید در نظر گرفته شود را درج کرد. این 3 عامل موفقیت شما را در این رشته تضمین نمی کند، اما توجه به آنها به موفقیت شما کمک می کند.

  آموزش ساخت فایل robots.txt

محتوا پادشاه است

Content Empire نیز توسط گوگل تایید شده است. در واقع، اسپلیت به طور خاص کیفیت محتوا را برای تولید محتوا به عنوان مهمترین عامل تأثیرگذار بر سئو برجسته کرد. مواد با کیفیت محصول برای یک هدف خاص.
«مهمتر از همه، شما باید محتوای با کیفیت داشته باشید، محتوایی که در خدمت هدفی باشد. دقیقا همان چیزی است که کاربر می خواهد یا نیاز دارد. خوب است اگر محتوا مفصل‌تر باشد، مثلاً کجا هستید و چگونه می‌توانید به کاربر کمک کنید.
در پاسخ مارتین اسپلیت، پیشنهادات جالب و کاربردی وجود داشت که توجه می تواند منجر به خلق محتوای ارزشمند شود.
محتوای ایجاد کنید که در خدمت هدف باشد
برای توضیح بهتر مثالی زد:
اگر محصول شما بستنی است، باید محصول خود را با نام خاصی مانند بستنی فوق العاده خوشمزه معرفی کنید زیرا مخاطبان شما به دنبال بستنی با این نام نیستند.
وی خاطرنشان کرد: ذکر نام های خاص و دقیق (مانند برندها) در متن محتوا کار بدی نیست و می تواند مفید باشد، اما نباید به عنوان کلمات هدف استفاده شود.

فاکتورهای اصلی رتبه سئو گوگل
فاکتورهای اصلی رتبه سئو گوگل

ریتوآ به استفاده از جزئیات دیگر در صورت امکان ادامه داد.
مثلا اگر می خواهید در مورد بستنی بنویسید بهتر است از عبارت بهترین بستنی میوه ای تهران استفاده کنید تا برای سایر کاربران مفید باشد. به همین دلیل گوگل رضایت کاربران را از محتوایی که دقیقا مطابق با نیاز آنها ایجاد می شود می بیند چرا که محتوای سایت متناسب با نیاز آنهاست.

این منطقی نیست که در محتوای خود به کلیات اشاره کنید. به عنوان مثال، نباید بگویید که ما یک کارخانه بسیار بزرگ داریم و تعداد زیادی محصول تولید می کنیم. شما باید محتوایی داشته باشید که کاربران مطمئناً به آن نیاز دارند و برای آنها جذاب خواهد بود.
همچنین باید به استفاده از کلمات استفاده شده توسط کاربران خود توجه کنید. این کلمات نباید کلمات خیلی خاص و متفاوتی باشند که کاربر با آنها آشنایی نداشته باشد.

در واقع شما باید در محتوای خود به زبان مخاطبان خود صحبت کنید و از کلماتی که آنها برای جستجو استفاده می کنند استفاده کنید.
البته، برای مشاهده بهتر، باید بدانید که کاربران از چه عباراتی برای جستجوی شما استفاده می کنند و هدف آنها از جستجو چیست؟

2- متاتگ ها – از عناوین و توضیحات متا واضح، جذاب و واقعی استفاده کنید

پس از بحث در مورد محتوا، Juan Herrera در مورد دو عامل مهم دیگر در سئو سوال کرد.
عامل مهم دیگر استفاده از متا تگ عنوان و توضیحات است
پس محتوا اولویت سئو است. آیا می توانید 2 مورد مهم دیگر لیست را توضیح دهید؟
مارتین اسپلیت پاسخ خود به این سوال را با یک جمله جالب آغاز می کند:
2 فاکتور بعدی مورد علاقه شما هستند زیرا این دو فاکتور فنی هستند.
اسپلیت استفاده از متا تگ عنوان و توضیحات را به عنوان دومین عامل مهم در سئو نام برد.

او ادامه داد که متا تگ ها در نتایج گوگل به شما توضیحات مکانی می دهند تا به کاربر نشان دهند صفحه شما همان چیزی است که او به دنبال آن است و می تواند به او کمک کند. در عنوان متا نیز می توانید از عنوان خاصی استفاده کنید که هدف صفحه را مشخص می کند.

یکی دیگر از اشتباهات رایج این است که تکرار کلمات کلیدی در متا تگ عنوان و توضیحات متا به شما موقعیت بهتری در نتایج گوگل می دهد.

نکته مهم دیگر در مورد استفاده از عناوین متا این است که از عنوان یکسان در دو یا چند صفحه استفاده نشود.
تقسیم مکالمه به این معنی نیست که متا تگ ها خود یک فاکتور رتبه بندی هستند، اما اگر عنوان و توضیحات در متا تگ عنوان و توضیحات قرار گیرد، درک محتوای صفحه برای ربات های گوگل آسان تر می شود، بنابراین از آنها استفاده می شود. یک وضعیت وجود دارد.

  سئو پینترست چیست؟

3- عملکرد و سرعت مطلوب وب سایت

مهمترین بخش عملکرد وب سایت سرعت آن است. عوامل فنی که باعث افزایش سرعت بارگذاری و نمایش بهتر محتوای وب سایت می شوند در دسته عملکرد قرار می گیرند. توجه به این عوامل باعث می شود وب سایت شما سریعتر و بهتر برای کاربران به نظر برسد.
در صورتی که این فاکتور در بین 200 عامل تاثیرگذار به عنوان یک عامل مهم سئو در نظر گرفته شود، در مورد سرعت و عملکرد سایت تمایز ایجاد می شود.
اما چرا باید از بین این 3 عامل اصلی فقط در مورد تاثیر عملکرد وب سایت بر سئو صحبت کنیم؟
برای یافتن پاسخ این سوال، بهتر است صحبت های اسپیلیت و جان مولر، تحلیلگر وب مستر گوگل را با هم مقایسه کنیم.
جان مولر قبلاً در مورد اهمیت عملکرد سایت به عنوان یکی از عوامل سئو صحبت کرده است. وی گفت: عوامل زیادی بر سئو سایت تاثیر می گذارد و سرعت یکی از آنهاست. آیا این جمله شبیه جمله مارتین اسپلیت نیست؟
مولر در مورد تاثیر سرعت سایت بر سئو گفت که این موضوع از نظر گوگل بسیار حائز اهمیت است اما گاهی می بینیم که سایت هایی با سرعت بالا بهترین نتیجه را دارند.
او اشاره می کند که عوامل زیادی بر سئو از زبان گوگل تاثیر می گذارند و لازم نیست در همه چیز عالی باشید. او گفت که سرعت سایت بسیار مهم است، اما بر عوامل دیگر غلبه نمی کند.
اما از این اظهارات چه چیزی به دست می آوریم؟
از گزارش های اسپلیت و مولر، متوجه شدیم که سرعت وب سایت سومین عامل مهم سئو از زبان گوگل است که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر سئوی وب سایت و سئو از زبان گوگل تأثیر می گذارد.
نکته اینجاست که عناصر اول و دوم مهم هستند و بدون آنها شانس رتبه شما تقریباً صفر است، اما سرعت سایت در صورتی که برای کاربران مشکلی ایجاد نکند توسط گوگل نادیده گرفته می شود. در واقع از نظر سرعت، رضایت کاربر مهمترین چیز است.
عملکرد و سرعت سایت بهینه
چرا سئو مهم است؟ یک سوال ماقبل تاریخ اما مهم
سوال آخر غیرمنتظره بود. خوان هررا در آخرین سوال خود از مارتین اسپلیت پرسید که چرا حضور شرکت ها در اولین نتایج گوگل بسیار مهم است.

در حالی که ممکن است این سوال برای کسانی که در صنعت سئو هستند کمی ابتدایی به نظر برسد، اما به نظر می رسد مخاطبان گوگل در این ویدئوها افرادی هستند که سال ها در این زمینه بوده اند و فقط به دنبال اطلاعات هستند.

بدست آوردن اسپلیت در پاسخ به این سوال توضیح داد که کسب و کارها و افراد مختلف باید در صفحه اول شناخته شدن و دیده شدن باشند. هیچ کس بعد از جستجوی موضوعی به صفحه 10 نتایج گوگل نگاه نمی کند، بنابراین برای دیده شدن باید در صفحه اول باشید.
نتیجه
این سریال با هدف رفع باورهای غلط در مورد سئو ساخته شد، اما به گفته برخی قسمت اول این مجموعه بسیاری از باورهای غلط را برطرف نکرد.
ما فرض می کنیم که گوگل به خوبی از تصورات غلط رایج در مورد سئو آگاه است.

احتمالاً افراد زیادی در سراسر جهان هستند که با ساده ترین مشکلات سئو از زبان گوگل اشتباه می کنند. از آنجایی که مخاطبان گوگل در این مجموعه ویدیویی، همه علاقه مندان به سئو با سطوح مختلف دانش سئو هستند، جای تعجب نیست که اطلاعات بسیار ابتدایی در میان نکات مهم و جدید ارائه شود.

مهدی مهران
مهدی مهران
مهدی مهران، مهندس عمران عاشق وبمستری با 8 سال سابقه فعالیت در حوزه آموزش سئو و دیجیتال مارکتینگ و همکاری با شرکت های کوچک و بزرگ

مقالات مرتبط با فاکتورهای مهم سئو از زبان گوگل

تاثیر سرعت سایت در سئو چقدر است
تاثیر سرعت سایت در سئو
سرعت سایت یکی از 3 فاکتور اصلی و موثر در سئو می باشد و دلیل اهمیت...
بهترین شبکه های اجتماعی برای لینک سازی
شبکه های اجتماعی برای لینک سازی
فعالیت در شبکه های اجتماعی یکی از موثرترین راهها برای برندینگ...
site-speed-calculation-tools-mahdimehr1
بهترین ابزار تست سرعت سایت
نحوه اجرای تست سرعت سایت همانطور که می دانید عوامل متعددی بر...
فایل robots.txt
آموزش ساخت فایل robots.txt
  فایل Robots.txt چیست دستورات robots.txt شامل چه مواردی...
سئو سایت تازه تاسیس چگونه است؟
سئو سایت تازه تاسیس را چگونه انجام بدهیم؟
اگر یک سئو کار باشید حتما درباره سئو سایت تازه تاسیس اطلاعاتی...
ربات گوگل چیست
ربات گوگل چیست؟
ربات گوگل چیست؟ گوگل بات چگونه کار می کند؟ اینها سوالاتی است...