مهدی مهران | کارشناس سئو و دیجیتال مارکتینگ

اصول نوشتن مقدمه

اصول نوشتن مقدمه

در نوشتن مقدمه دو نکته بسیار مهم می باشند که رعایت آن موجب می شود تا مقدمه ای اصولی بنویسید. نکته اول این است که باید خیلی صریح، هدف از نوشتن مقاله خود را تعیین کنید و دومین نکته این می باشد که باید دلیل اینکه این مقاله را درج کردید و چرا در گذشته وجود نداشته را بازگو کنید.

باید خیلی مختصر و مفید این نکات را بیان کنید به طوری که مخاطب را راضی کنید. همچنین باید به تمامی سوالات کاربر پاسخ داده باشید و کاربر یا خواننده پس از خواندن محتوای شما قانع شده باشد. در ادامه این مقاله از وبسایت مهدی مهران مدرس دوره های آموزش سئو مشهد، در خصوص اصول صفر تا صد نوشتن مقدمه مقالات صحبت می کنیم.

مهمترین نکات صریح و واضح باشد – هدف از نوشتن این مقاله
انواع لحن مقدمه روایی، تحلیلی، اقناعی، شخصی
حداکثر کلمه 250 الی 300 کلمه
بخش های مختلف مقدمه هوک، پاسخگویی کاربر، بخش CTA

نحوه نوشتن مقدمه مقاله

همانطور که ذکر شد؛ برای نوشتن یک مقاله، اصولی بودن مقدمه آن بسیار مهم می باشد. شرط اول مقدمه این است که باید موضوعی از مقاله را به طور سطحی در مقدمه بنویسید یا اطلاعات زمینه ای را در مقدمه به کار ببرید.

پارت اول مقدمه hook نام دارد. هوک شروع کننده مقدمه می باشد؛ مقصود آن جلب توجه خواننده است. به نوعی قصد دارد خواننده را در دام بیندازد و نظر خواننده را به خود جلب کند. یک هوک مجذوب می تواند داستان، سوال، حقیقت شوکه کننده یا یک نقل قول باشد. اما توجه داشته باشید که در یک هوک نباید به معانی فرهنگ لغوی پرداخت. بایستی از به کار بردن جملات ایهام دار و کلیشه ای نیز پرهیز کرد.

پس از ایجاد یک طرح و هوک موثر، باید یک نمای کلی از موضوع اصلی ارائه دهید و اطلاعاتی در مورد موضوع مورد بررسی شده بنویسید. اگر سوال شما این است که چگونه مقدمه مقاله بنویسید؛ بهترین راه این است که یک توضیح جامع و مفید در مورد موضوع ارائه دهید.

بخش دوم مقدمه این است که باید به کلمات کلیدی یا سوالات ذهنی کاربران بپردازید. پاسخ کوتاه به این سوالات به شما کمک می کند تا اطلاعات جامعی در مورد مقاله خود در مقدمه ارائه کنید.

سعی کنید هر جمله ای که درج می کنید کوتاه تر از جمله قبلی باشد. این کار باعث می شود تا خواننده آهسته به سمت موضوع اصلی مقاله آماده شود.

برای پارت سوم مقدمه باید گفت که گزاره های فرضیه خلاصه ای از اصول اصلی مطالعه را در اختیار مخاطب قرار می دهد. ادعای اصلی شما چیزی است که در متن مقاله آشکار می کنید یا درباره آن بحث می کنید. به عنوان یک قاعده کلی، یک بیانیه تئوری باید با جملات کوتاه، دقیق، واضح، مشخص و متمرکز نوشته شود.

مقدمه مقاله چگونه باید باشد؟

پاراگراف اول مقدمه، مهم ترین پاراگراف است. مهم ترین قسمت ارائه محتوای شما که باید به آن توجه زیادی شود پاراگراف اول است. پاراگراف اول مقاله، همان چیزی است که در نگاه اول توجه مخاطب را به خود جلب می کند. این بخشی از این پیشنهاد است که اگر مخاطب راضی باشد، بقیه مقاله را خواهد خواند و اگر علاقه نداشته باشد، از خواندن ادامه مقاله منصرف می شود.

مهم ترین وظیفه هنگام نوشتن محتوای مقدمه، توجه به پاراگراف اول آن است. پاراگراف اول محتوا باید کاملاً برای مخاطب جذاب و خواندنی باشد. همچنین باید توجه مخاطب را جلب کند، سوالاتی را در ذهن او ایجاد کند و او را تشویق کند که پاراگراف های زیر را برای رفع سوالات به وجود آمده در ذهنش تا پایان محتوا بخواند.

سعی کنید تمامی مهارت های نوشتاری و هنری خود را در پاراگراف اول به نمایش بگذارید و ارائه دهید. محتوای تکراری و ایهام دار می تواند تاثیرات منفی بر افکار عمومی قرار دهد.

مقدمه بخشی می باشد که به مخاطب نشان می دهد موضوع و مضمون چیست و چه چیزی در محتوا پوشش داده خواهد شد. توضیحات بیش از حد و مقدمه های طولانی باعث خسته کننده و بی انگیزگی مخاطب خواهد شد و ممکن است مانع از خواندن ادامه مقاله شود؛ بنابراین در حین نوشتن مقدمه موضوع، از توضیح بیشتر خودداری کرده و مستقیماً به سراغ موضوع اصلی بروید. خوانندگان صبر زیادی برای جزئیات و پرداخت حاشیه ندارند و ترجیح می دهند پاسخ مستقیم مورد نیاز خود را دریافت کنند.

همان طور که پاراگراف اول مهم می باشد؛ پاراگراف آخر نیز مهم می باشد. از پاراگراف آخر مقدمه می توان سوالات بیشتری را مطرح کرد. سوالات تکمیلی سوالاتی هستند که به پرسش های اصلی مطالب مربوط می شوند. همچنین، آخرین پاراگراف مقدمه می تواند بگوید موارد زیر شامل چه چیزی است.

مقدمه مقاله چند خط باید باشد؟

عنوان مقاله نباید بیشتر از 20 کلمه باشد.چکیده مقاله باید در یک پاراگراف، حداکثر 250 الی 300 کلمه باشد و بیانگر مسئله و هدف تحقیق، روش تحقیق، نتایج تحقیق و نتیجه گیری باشد.

  شبکه های اجتماعی برای لینک سازی

می توانید بیان مسئله را در دو سه خط بنویسید. همچنین فرایند تحلیل را نیز در دو سه خط خیلی مختصر و کوتاه بنویسید. به طور کلی مقدمه از نظر حجم بهتر است یک صفحه یا یک و نیم صفحه باشد. به نوعی می توان گفت حدود یک ششم کل مقاله می باشد.

محتوای فصل مقدمه مقاله بر اساس ترتیب نگارش آن، شامل تاریخچه و تبیین مسئله، اهمیت مسئله، خلاصه تحقیق انجام شده، فرضیه، اهداف تحقیق متن و بدنه اصلی است.

هنگام نوشتن بخش بحث و نتیجه‌گیری، در مورد تفسیر نتایج، بحث و نتیجه‌گیری و رابطه بین یافته‌ها و نتیجه‌گیری‌ها و نظریه‌های قبلی بحث کنید. نتایج فرضیه هایی که تایید یا رد شده اند نیز ثبت می شود. این بخش از سه الی چهار جمله تشکیل شده است.

در نهایت، باید محتوای مقاله خود را طوری تنظیم کنید که تعداد صفحات مقاله از 15 تا 25 صفحه بیشتر نشود.

انواع مقدمه ها در مقالات مختلف

درست است که تمامی مقدمه ها ساختارهای مشابهی دارند؛ اما محتواهای گوناگونی دارند. تفاوت مقدمه ها را در هدف آن ها می توان تشخیص داد. مقاله ها به چهار نوع روایی، تحلیلی، اقناعی و شخصی تقسیم می شوند.

  • مقدمه روایی (Narrative Introduction)

نوعی نگارش و نوشته می باشد که در آن نویسنده آن را داستان گونه و مانند حکایت بیان کرده است. داستان سرایی ساده، محور اصلی مقاله روایی است که آن را از سایر اشکال کار پژوهشی متمایز می کند.

هوک در این نوع مقاله، معمولاً یک جمله جذاب درباره بخشی از داستان است که ارتباط غیرمستقیم با بیانیه پایان نامه دارد. همچنین نویسنده هنگام نگارش آن باید دقت کند که عبارت بیان شده در مقدمه مربوط به لحظات مهم داستان باشد تا تاثیر بسزایی در نتیجه داستان داشته باشد.

مقدمه در روایی نویسی معمولاً یک موضوع مهم یا درسی است که از طریق داستان آموخته می شود.

  • مقدمه تحلیلی (Analytical Introduction)

برای نوشتن مقدمه تحلیلی، افراد از هر اطلاعات ارزشمندی که مستقیماً با بیان نظریه مرتبط است، استفاده می کنند و از آن به عنوان راهی برای درگیر کردن مخاطب در متن استفاده می کنند.

  • مقدمه اقناعی (Persuasive Introduction)

این مقدمه فقط یک هدف دارد و آن هم متقاعد کردن خواننده در مورد یک مشکل یا موضوع است. این کار با استفاده از تکنیک های متقاعد سازی انجام می شود.

متن هوک در این مقدمه متقاعد کننده می تواند هر چیزی باشد. از یک واقعیت سرگرم کننده تا یک شوخی. همچنین، می توانید از هر استراتژی که دوست دارید استفاده کنید. نکته این است که هوک را با فرضیه هماهنگ کنیم تا زمینه ای برای استدلال های بعدی فراهم شود.

  • مقدمه شخصی (Personal Introduction)

این نوع مقاله که اکثراً مورد استفاده دانشجویان می باشد، یک اثر خلاقانه آموزنده است که در آن نویسنده باید درباره تجربه شخصی خود توضیح دهد. هدف برنامه ریزی و بحث در مورد موضوعاتی است که از تجربیات خاص استخراج شده اند. همین محتوای شخصی است که آن را از سایر آثار دانشگاهی متمایز می کند.

جمع بندی

یکی از سبک های تولید محتوا که اکثر افراد بسیار از آن استفاده می کنند، متون نوشتاری هستند. اساساً هر متن محتوایی باید به طور اصولی و با توجه به قوانین خاص خود تولید شود. در محتوای متنی اولین بخشی که مخاطب با آن مواجه می شود بخش مقدمه می باشد به همین دلیل درج کردن یک مقدمه اصولی و مناسب برای هر محتوای متنی ضروری می باشد.

نتایج مقاله باید در جای خود نوشته شود و استفاده از این قسمت در مقدمه بسیار نامناسب است.

  • بهتر است از افعال معلوم استفاده کنید و از به کار بردن کلمه «من» و جملات عامیانه خودداری کنید.
  • کلید واژه ها، همان کلمات کلیدی هستند و 3 تا 6 کلمه کلیدی در طول مقدمه استفاده می شود. دقت داشته باشید کلمات کلیدی را زیاد تکرار نکنید.
  • سعی کنید جمله را زیاد طولانی نکنید. فرم استاندارد یک جمله 20 کلمه است.
  سئو سایت شرکتی

در کل نوشتن یک مقاله مناسب فقط مستلزم تمرین و مهارت است، به این ترتیب می توانید از یک مقدمه خوب الهام بگیرید و خودتان مقدمه بنویسید. از اینکه تا پایان این مقاله از وبسایت مهدی مهران ارائه دهنده خدمات سئو در مشهد همراه بودید، سپاسگزاریم.

 

مهدی مهران
مهدی مهران
مهدی مهران، مهندس عمران عاشق وبمستری با 8 سال سابقه فعالیت در حوزه آموزش سئو و دیجیتال مارکتینگ و همکاری با شرکت های کوچک و بزرگ

مقالات مرتبط با اصول نوشتن مقدمه

فایل robots.txt
آموزش ساخت فایل robots.txt
  فایل Robots.txt چیست دستورات robots.txt شامل چه مواردی...
نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) چیست
نرخ پرش چیست و چرا اهمیت دارد؟
خب در این مواقع مشتری یا جذب ویترین شما می شود و وارد مغازه یا...
سئو پزشکی
سئو سایت پزشکی
اهمیت سئو سایت پزشکی در دنیای امروز، با افزایش استفاده از اینترنت،...
سئو تصویر
سئو تصویر
سئو تصویر چیست؟ به فرآیند بهینه سازی انواع عکس و تصویر به دلیل...
ربات گوگل چیست
ربات گوگل چیست؟
ربات گوگل چیست؟ گوگل بات چگونه کار می کند؟ اینها سوالاتی است...
رپورتاژ آگهی یا بک لینک اعتباری
تفاوت رپورتاژ آگهی با بک لینک | رپورتاژ آگهی بخریم یا بک لینک
در این مقاله سعی شده تا راجع به تعاریف و مفاهیم بک لینک چیست؟...