مهدی مهران | کارشناس سئو و دیجیتال مارکتینگ

نرخ پرش چیست و چرا اهمیت دارد؟

نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) چیست

Bounce Rate یا در اصطلاح فارسی نرخ پرش ، به درصدی از بازدید کنندگان وبسایت شما که به محض ورود به سایت شما بلافاصله و یا پس از مدت زمان اندکی از آن صفحه خارج  می شوند، بانس ریت می گویند.

نرخ پرش چیست؟

برای درک بهتر مفهوم نرخ پرش یا بانس ریت به این مثال توجه کنید: فرض کنید شما یک فروشگاه فروش لباس در یک منطقه شلوغ از شهر دارید، مسلما برای فروش و جلب توجه بیشتر مشتریان به فروشگاه سعی می کنید اجناس شیک و جدید خود را در ویترین بچینید.

نرخ پرش چیست

خب در این مواقع مشتری یا جذب ویترین شما می شود و وارد مغازه یا فروشگاه شما میشود و از شما خرید می کند، یا هم ویترین را می بینید و میرود. در حالت اول خب شما مشتری را جذب فروشگاه کردید. اما در حالت دوم مشتری صرفا یک نگاه کوتاه به ویترین شما انداخته و رفته است که این حالت دقیقا واژه یا اصطلاح bounce rate یا نرخ پرش است. در این مقاله که جزوی از مفاهیم اولیه تدریس شده در کلاس آموزش سئو در مشهد مهدی مهران است، به این اصطلاح و راه حل های رفع آن میپردازیم.

اهمیت کاهش بانس ریت و نرخ پرش در سایت

قطعا باید بدانید که کاهش نرخ پرش بسیار مهم و پر اهمیت است. چرا که مهم‌ترین عامل در موفقیت سایت و فروشجذب مخاطب و فروش محصول به آن است، نه تعداد بازدیدکننده‌ای که دارید. در مثال قبلی برای ما جالب است که مشتری به فروشگاه می آید، از ما سوال می پرسد، محصولات را بررسی می کند و می خرد. اما تعداد مشتریانی که بدون تعامل با ما فروشگاه را ترک می کنند، ما را به اهدافمان نزدیک نمی کند. نرخ پرش هر صفحه بر رتبه کلی یک وب سایت تأثیر می گذارد.

 

نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) چیست
نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) چیست

 

نحوه محاسبه نرخ پرش یک وب سایت

برای رفع این سوال که نرخ پرش سایت را چه جوری حساب کنیم؟ کافیست که شما تعداد بازدید یک صفحه را بر تعداد کل بازدید های سایت تقسیم کنید. در این صورت نرخ پرش یا Bounce Rate شما بدست می آید.

نرخ پرش آیا همیشه برای سایت مضر است؟

این را باید بدانید که گاهی اوقات نرخ پرش آنچنان هم بد نیست، چرا که گاهی ممکنه کاربر به بخشی از اطلاعات آن صفحه نیاز داشته و پس از فهمیدن آن زود خروج می کند، به عنوان مثال در مقاله ای راجع به درمان سرفه مطلبی نوشته شده است و کاربر صرفا نام دارو را می خواهد و به هنگام دیدن نام آن دارو از صفحه موردنظر خروج می کند. اما برای فهمیدن اینکه نرخ پرش این صفحه خوب است یا بد باید در پلتفرم google analytics به دو معیار مهم به نام های Time Spent on Page و Average Session Duration توجه کنید.

پس گاهی اوقات نرخ پرش یا نرخ خروج می تواند خوب باشد، کافیست آن را در گوگل آنالیتیکس چک کنید.

از موارد دیگری هم مانند تست User Exprience یا تست هایی نظیر تست A/B هم می توان استفاده کرد تا نرخ بانس ریت سایت خود را متوجه بشوید.

نرخ پرش را از کجا متوجه بشویم؟

در قسمت Audience Overview از سایت آنالیتیکس گوگل اطلاعات کاملی در مورد نرخ پرش و تعداد بازدیدهایی که از یه صفحه توسز کاربر شده است ویا زمانی که کاربرها در هر صفحه صرف میکنن مشخص میشه.

دلایل نرخ پرش یا نرخ خروج

هنگامی که کاربری وارد صفحه ای از سایتی می شود و به محض ورود به آن، از آن سات خارج میشود، این سیگنال را به گوگل میرساند که این صفحه تحت عنوان این کلمه کلیدی، مناسب کاربرانش نیست، که این عوامل می تواند دلایلی نظیر همخوانی نداشتن کلمه سرچ شده کاربر با مطالب ارائه شده توسط سایت یا ظاهر نامناسب و در اصطلاح User Exprience یا تجربه کاربری و کاربر پسند پایین که موجب نارضایتی کاربر از صفحه و خروج از آن باشد.

  اصول نوشتن مقدمه

این ها و چند عامل دیگر که در ادامه این مقاله از وبسایت من مهدی مهران ، درباره آن صحبت میکنیم، عوامل اساسی در افزایش نرخ بانس ریت می باشد.

از عوامل دیگر تاثیر گذار در افزایش نرخ پرش، می توان به 404 بودن آن صفحه موردنظر اشاره کرد که به کمک گوگل سرچ کنسول می توانید آن را متوجه بشوید.

یاهم صفحه شما، قابلیت موبایل فرندلی را ندارد و کاربر به محض ورود به وسیله موبایل با آن با صفحه ای بهم ریخته مواجه می شود و زود از آن خروج می کند.

فرق نرخ پرش و نرخ خروج در چیست؟

همانطور که گفتیم نرخ پرش زمانی است که کاربر وارد صفحه می شود و از همان صفحه خارج می شود، اما نرخ خروج به این معنی نیست که کاربر در صفحه فرود آمده است، بلکه ممکن است از صفحه دیگری وارد این صفحه شده و سپس از این صفحه خارج شود. . . اگر هر یک از این اعداد زیاد است، باید سایت خود را بررسی کنید تا دلیل آن را بیابید.

راه‌های کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate

ابتدا باید بدانید که چرا کاربران وب سایت شما را ترک می کنند و سعی کنید آنها را حفظ کنید. نکات زیر به کاهش نرخ پرش کمک می کند.

وب سایت خود را ریسپانسیو کنید

در یک سایت ریسپانسیو، مخاطب به راحتی می تواند اطلاعات را جستجو و پیدا کند. شما چندین صفحه فرود دارید. در واقع، علاوه بر یک صفحه اصلی خوب، باید صفحات فرود و صفحاتی که بیشترین بازدید را دارند را بهینه کنید.

از تصاویر و فیلم های جالب استفاده کنید

با توجه به اینکه ما انسان ها بسیار بصری هستیم و روی ظاهر تمرکز می کنیم، حتما از تصاویر جذاب استفاده کنید. این عمل گاهی حتی بیشتر از متن مخاطب را به سمت وب سایت شما می کشاند. تعبیه ویدیوی مرتبط در محتوا همچنین زمان ماندگاری کاربر را افزایش می‌دهد و در نتیجه نرخ پرش را کاهش می‌دهد.

محتوای با کیفیت ایجاد کنید

به یاد داشته باشید که محتوا یک راه عالی برای نگه داشتن مخاطبان در سایت شما است. پس از کیفیت و محتوای بالایی برخوردار باشید. فراموش نکنید که در نظرات با مخاطبان تعامل داشته باشید و سعی کنید آنها را به دیدن سایر صفحات سایت تشویق کنید.

مطالب خوانا منتشر کنید

علاوه بر کیفیت محتوایی که باید مرتبط باشد و نیازهای کاربر را برآورده کند، ظاهر محتوا باید به راحتی برای مخاطب قابل درک باشد و حواس خوانندگان محتوا را پرت نکند. به عنوان مثال فونت محتوا نباید خیلی کوچک باشد، از فضای خالی و سفید در اطراف محتوا استفاده کنید. همچنین، اگر پاراگراف ها طولانی هستند، آنها را به بخش تقسیم کنید، از زیرنویس استفاده کنید و عکس ها و فیلم های جالب را بین پاراگراف ها قرار دهید.

تجربه کاربری بهتری طراحی کنید

ظاهر و ظاهر وب سایت شما بسیار مهم است. عناصر مهم را در صفحه اصلی وب سایت قرار دهید تا کاربر به راحتی بتواند صفحه مربوطه را انتخاب و به آن هدایت شود. البته مطمئن شوید که گزینه های زیادی ندارید که سرعت شما را کاهش دهد.

ایجاد اعتماد

اطلاعات شخصی از جمله شماره کارت اعتباری، نام و نام خانوادگی، نام فرزندان و غیره را در ابتدای مطلب نپرسید. زیرا مخاطب در ابتدا به شما اعتماد نخواهد کرد و این باعث پرش کاربران می شود. ابتدا باید اعتماد کاربر را جلب کنید و سپس در صورت نیاز اطلاعات شخصی او را دریافت کنید.

افزایش سرعت سایت

از آنجایی که کاربران به محض ورود به وب سایت شما زیاد صبور نیستند و سرعت پایین است بلافاصله آن را می بندند پس سرعت وب سایت خود را افزایش دهید و همچنین از هاست سریع استفاده کنید.

  اصول تولید محتوای متنی

مقایسه صفحات

یکی از راه‌های کاهش نرخ پرش، مقایسه صفحات است. ببینید صفحه با نرخ پرش پایین چه کرده و چه چیزی باعث سقوط آن شده است. در واقع از آن درس بگیرید و این استراتژی ها را در صفحاتی با نرخ پرش بالا اعمال کنید.

نکته آخر

از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید متشکریم. امیدواریم که بتوانید علت اصلی نرخ پرش بالا را شناسایی کنید. و با اصلاحات ذکر شده در این مقاله نرخ پرش خود را بهبود بخشید.

گاهی اوقات این امتیازات بالا نشان دهنده محتوای باکیفیت است که نیازهای کاربر را به طور کامل برآورده می کند. به طور کلی یک وب سایت خوب تعداد زیادی کاربر را به خود جذب می کند.

پس سرعت وب سایت خود را با بهترین محتوا و کیفیت بالا افزایش دهید.

نرخ پرش خوب چیست؟

با این حال، اگر برای شروع به دنبال یک رقم توپی هستید، نرخ پرش حدود 70 تا 80 درصد باعث نگرانی است مگر اینکه دلیل بسیار خوبی برای آن وجود داشته باشد. بین 50 تا 70 درصد تقریباً متوسط ​​است. و اگر بین 30 تا 50 درصد هستید، نرخ پرش شما عالی در نظر گرفته می شود.

مهدی مهران
مهدی مهران
مهدی مهران، مهندس عمران عاشق وبمستری با 8 سال سابقه فعالیت در حوزه آموزش سئو و دیجیتال مارکتینگ و همکاری با شرکت های کوچک و بزرگ

مقالات مرتبط با نرخ پرش چیست و چرا اهمیت دارد؟

رفع مشکل HTTPS not evaluated در سرچ کنسول
رفع مشکل HTTPS not evaluated در سرچ کنسول
اگر به تازگی در پنل سرچ کنسول هشداری با نام HTTPS not evaluated...
آموزش سمراش (Semrush)
آموزش سمراش SEMrush
semrush چیست و چه کاربردهایی دارد؟ semrush، یک ابزار قدرتمند...
لینک UTM چیست
لینک UTM چیست و چه کاربردهایی دارد؟
UTM؛ کاربردی‌ترین ابزار برای ردیابی رفتار کاربران اگر بخواهیم...
ربات گوگل چیست
ربات گوگل چیست؟
ربات گوگل چیست؟ گوگل بات چگونه کار می کند؟ اینها سوالاتی است...
ابزار Disavow چیست و چه کاربردی دارد
دیساوو (Disavow) چیست؟
همانطور که لینکسازی یا خرید بک لینک می تواند به قدرتمند تر شدن...
schema-seo-mahdimehr1
اسکیما در سئو | اسکیما چیست | انواع اسکیما
شما می دانید که برای سئو کردن یک سایت از تکنیک های سئو داخلی،...