مهدی مهران | کارشناس سئو و دیجیتال مارکتینگ

آموزش سمراش SEMrush

آموزش سمراش (Semrush)

شما برای اینکه بدانید بهینه سازی سایت در مسیر درستی پیش می رود نیاز به تحلیل وضعیت وبسایت و سئو وبسایت دارید.
ابزارهای کاربردی مختلفی وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرده و یک سایت را به طور دقیق و در زمان کم آنالیز و بررسی کرد. به همین خاطر نیاز است که با ابزار های مورد استفاده در سئو آشنا شده و نحوه کار با آن ها را بیاموزید.
سمراش semrush یکی از ابزارهای معروف و کاربردی برای اطلاع از وضعیت ارائه خدمات تخصصی و متمایز سئو در مشهد است که کار کردن با آن بسیار راحت می باشد. این ابزار، داده های خود را از گوگل دریافت می کند و دارای دو بخش رایگان و پولی است.
تخصص این ابزار، تحقیق درباره کلید واژه ها و بهینه سازی سایت است و کمک می کند، مسیر موفقیت رقبا را ببینید و بفهمید که آن ها چگونه موفق شده اند تا شما نیز همان مسیر را پیش بگیرید.
با این تفاسیر افراد زیادی با علم به اهمیت سئو برای کسب و کارها، از آن برای بهبود سایت و کسب اعتبار در گوگل استفاده می کنند.

semrush چیست و چه کاربردهایی دارد؟

semrush، یک ابزار قدرتمند برای بررسی سئو تکنیکال و حل مشکلات برنامه نویسی سایت است که با استفاده از آن می توان، سلامت سایت را تحلیل کرده و تمام ایرادات آن را برطرف کرد.

این ابزار دارای امکانات و بخش های بسیاری است که برای یافتن کلمات کلیدی، بررسی و تحلیل رقبا، بررسی بک لینک ها و به طور کلی تحلیل وضعیت سایت مناسب می باشد و یک ابزار کامل، برای آنالیز همه ی قسمت ها محسوب می شود.

سمراش مانند ابزار ماز دارای بخش های غیر رایگان و رایگان است که قطعا قسمت پولی آن امکانات بهتر و اطلاعات دقیق تری را در اختیار کاربر قرار می دهد و همین مسئله باعث درک قدرتمندی آن نسبت به سایر ابزارها می شود.

به وسیله این ابزار شما می توانید حرکات رقبا را زیر نظر گرفته و یک استراتژی قوی تر از آن ها ساخته و در رقابت پیروز شوید.

بنابراین در ادامه مقاله به آموزش سمراش پرداخته و چگونگی کار با آن را به طور کامل شرح می دهیم.

آموزش سمراش از صفر تا صد

  1. برای آموزش سمراش semrush ابتدا باید آدرس یک سایت را جهت آنالیز وارد کرده و با کلیک برروی سرچ، داده های مفید مورد نیاز را دریافت کنید.
  2. در قسمت Overview منوی Organic research، می توان نمودار Organic Keyword Trend را مشاهده کرد که تغییرات سایت در هنگام سرچ را با کلمات کلیدی مختلف نشان می دهد. بخش Top Organic Keyword نیز بهترین کلمات کلیدی را نمایش می دهد.
  3. قسمت بعدی که  Positions می باشد  و دارای دو بخش Organic Search Positions و Organic Keyword Trend است و موقعیت عبارات کلیدی در بازه های زمانی مختلف که سایت از آن ها رتبه گرفته را مشخص می کند.
  4. سومین قسمت شامل Position Changes می شود، این قسمت نیز موقعیت عبارات کلیدی را با دسته بندی جدید، افزایش یافته، پذیرفته نشده و کاهش یافته نشان می دهد.
  5. در قسمت Competitors هم شاهد رقبای سایتی که این ابزار در حال تحلیل آن است، هستیم که با کلمات کلیدی و ترافیک سایت مشخص می شود .
  6. بخش Pages صفحات ایندکس شده را به ترتیب رتبه نمایش می دهد و آخرین بخش که Subdomains می باشد نیز زیر دامنه ها را مشخص می کند.
  7. منوی بعدی Backlinks است که قسمت overview آن، نشان دهنده تعداد و نوع لینک های برگشتی و بازه زمانی آن ها می باشد.
  8. بخش Backlinks، تمام بک لینک های برگشتی به سایت را نشان داده و شامل کلیه جزئیات اعم از لینک به صفحه اصلی یا صفحات دیگر و عنوان لینک ها می شود.
  9. Anchors نیز شامل لیستی از نام لینک ها و تعداد آن ها در دامین های مختلف است.
  10. قسمت های Referring Domains و Referring IPs  شامل کشورهای مختلف که به سایت مورد بررسی لینک داده اند به همراه آی پی آن ها، با جزئیات کامل می شود.
  11. Indexed Page صفحات ایندکس شده و Competitors اعتبار سایت را نمایش می دهد.
  آموزش سئو در مشهد

دانلود نرم افزار semrush و نحوه استفاده آن

اگر می خواهید از برنامه سمراش استفاده کنید، باید توجه داشته باشید که این برنامه مانند ahref دارای قسمت های رایگان و غیر رایگان است و طبیعتا بخش های پولی آن عملکردی بهتری دارد.

این برنامه اشتراک ماهیانه و سالیانه دارد که شما می توانید هر کدام از گزینه ها را که برای فعالیت خود در نظر دارید، انتخاب کنید.

البته پیش از گرفتن اشتراک، باید بدانید که سمراش دارای یک دوره آزمایشی 14 روزه هم می باشد که پس از اتمام آن، می توانید به عضویت غیر رایگان رفته و ماهانه یا سالانه مبلغ مشخصی را واریز کنید.

با توجه به این که سمراش، ابزارهای فنی و خدمات بسیاری دارد، به نظر می رسد که ارزش هزینه کردن را داشته باشد و می توان با توجه به امکانات و تحلیل های دقیق آن یک سایت را به نحو احسنت بهینه سازی کرد و به سمت نتایج اول جستجو گوگل، پیش برد.

آیا ابزار سمراش به تنهایی برای بررسی سایت کافی است؟

ابزارهای گوناگونی برای تحلیل و بررسی سایت ها وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرده و از گوگل اعتبار دریافت کرد،اما با این اوصاف بهتر است از چند ابزار در کنار هم برای بررسی کمک گرفت.

با وجود اینکه ابزارهای گوناگون تقریبا امکانات مشترک دارند، اما دقت آن ها با یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین استفاده از چندین ابزار و مقایسه آن ها با یکدیگر برای رسیدن به نتیجه، بهترین راه می باشد.

به عنوان مثال برای جستجوی کلمات کلیدی، می توان به جای گوگل کیورد پلنر از سمراش کمک گرفته و عبارات کلیدی با ارزش را دریافت کرد.

البته برای بهره مندی از ابزار دیگر، باید در ابتدا با آن ها آشنا شده و آموزش دید. مانند آموزش گوگل کیورد پلنر که برای عملکرد بهتر کاربر می باشد.

پس با توجه به اینکه دقت هر سایت و ابزار متفاوت است، نتایج آن ها نیز متفاوت خواهد بود و این شما هستید که باید با تحلیل چند ابزار به یک نتیجه کلی برسید و سایت خود را به مسیر درست هدایت کنید.

جمع بندی

برای بهینه سازی و سئو سایت، در حال حاضر ابزارهای گوناگون بسیاری وجود دارد که معمولا همه ی بخش های سئو داخلی و خارجی و تکنیکال را در برمی گیرد و سلامت سایت را بررسی می کند.

شما به عنوان شخصی که در در حوزه سئو فعالیت دارید، باید توجه داشته باشید که این ابزارها دقیق نیستند و هر کدام دارای درصد خطا هستند. بنابراین بهترین روش، کمک گرفتن از چند ابزار کاربردی و مقایسه آن ها با یکدیگر است.

به طور کلی این ابزارها کمک بزرگی به شما خواهند کرد، به شرط آن که با نحوه استفاده از آن آشنا شده و هر کدام از آن ها را در موقعیت مناسب برای سرعت بخشیدن به کار استفاده کنید.

در این مقاله از وبسایت مهدی مهران، ابزار سمراش semrush را کامل توضیح داده و به شرح قسمت های مختلف آن اعم از ترافیک سایت، بررسی کلید واژه ها، نوع و تعداد بک لینک ها و تحلیل رقبا پرداختیم.

امیدواریم که این مطالب برای شما آموزنده باشند، با وجود نکات بیان شده، اگر همچنان سوالاتی درباره این ابزار یا ابزار های مشابه دیگر دارید،  می توانید در قسمت کامنت آن ها را ذکر کرده و با ما در ارتباط باشید.

مهدی مهران
مهدی مهران
مهدی مهران، مهندس عمران عاشق وبمستری با 8 سال سابقه فعالیت در حوزه آموزش سئو و دیجیتال مارکتینگ و همکاری با شرکت های کوچک و بزرگ

مقالات مرتبط با آموزش سمراش SEMrush

ابزار Disavow چیست و چه کاربردی دارد
دیساوو (Disavow) چیست؟
همانطور که لینکسازی یا خرید بک لینک می تواند به قدرتمند تر شدن...
سئو پینترست
سئو پینترست چیست؟
برنامه ی پینترست در سال 2009 برنامه نویسی شد و در سال 2010 در...
اصول تولید محتوای متنی
اصول تولید محتوای متنی
تگ های h1 تا h6 چیست؟ در پاسخ به این سوال که تگ هدینگ چیست؛ لازم...
اصول نوشتن مقدمه
اصول نوشتن مقدمه
باید خیلی مختصر و مفید این نکات را بیان کنید به طوری که مخاطب...
سئو تصویر
سئو تصویر
سئو تصویر چیست؟ به فرآیند بهینه سازی انواع عکس و تصویر به دلیل...
رنک مث چیست؟
افزونه rankmath
راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی، امروزه مستلزم در نظر گرفتن...