مهدی مهران | کارشناس سئو و دیجیتال مارکتینگ

متا تگ چیست؟

تگ های سئو سایت

در وهله اول باید بدانیم مفهوم متا تگ چیست تا بتوانیم آن را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم چه تأثیری بر سئو دارد. متا تگ ها محتوای یه صفحه را برای گوگل و کاربر نشان می دهد و در قسمت تگ Head کدهای HTML سایت هدف قرار داده میشود.

بهینه سازی متا تگ ها موجب کوتاه شدن محتوای صفحه شده، درنتیجه موجب رضایت و افزایش کراولر موتورهای جستجوگر میشه.‌

رضایت موتورهای جستجوگر به این دلیل است که وقتی محتوایی را به درستی درک می کند، میتوانند نتایج دقیق‌تری را نسبت به نیاز و سرچ کاربر ارائه بدهد. برای همین هر چه که متا تگ ها بهینه و سئو باشند برای موتور ها بهتر است. در این مقاله از آکادمی مهران برگزار کننده آموزش حضوری سئو در مشهد، به این مقوله پرداخته ایم.

متا تگ ها در سئو چه تأثیری میذارن؟

بعد از اینکه تاثیر متا تگ ها در افزایش و محبوبیت سایت نزد گوگل پیدا شد، برخی از کاربران از این ویژگی کلیدی سوء استفاده کردن تا در جستجوها رتبه بگیرند. به همین علت کمپانی گوگل گفت که استفاده از متاتگ ها دیگر بر روی رتبه بندی سایت موثر نیست، ولی برای سئو مسلما مؤثر است.

در این بین بسیاری از افراد کلاً مقوله متا تگ ها را به صورت کامل فراموش و دیگر از آن ها در وبسایت خود استفاده نمی کنند.

متا تگ چیست؟

رعایت برخی از اصول و مبانی سئو دارای هزینه است ولی خبر بسیار خوبی که می توان به شما داد این است که ایجاد متا تگ ها بر سئو تأثیرگذار است و هم رایگان و شما بابت اضافه کردن چند کد در طراحی سایت خود نیاز به پرداخت مبلغی ندارید.

اگر شما این متا تگ ها را به صورت درست در طراحی سایت خود به کار ببرید باعث تجربه کاربری یا User Exprience خوبی در وبسایت خود و همچنان سرویس های آنالیز وبسایت می شود.

اگر کلمات کلیدی درست و با کیفیت را در متا تگ ها خود در سایت قرار بدهید گوگل به‌احتمال بسیار زیاد سایت شما را در نتایج جستجو خود بالا میاره و این استفاده درست بسیار به شما در دیده شدن کمک می کند.

نحوه مشاهده متا تگ ها در سایت

برای مشاهده بهتر متا تگ ها و به‌ صورت کلی برای اینکه متوجه شوید یک برگه یا مطلب شما از متا تگ استفاده میکنه یا خیر، میتونین در هرقسمت از صفحه مرورگر خود کلیک راست کنید و در ادامه گزینه View Page Source را در این بخش انتخاب کرده و آن را متوجه شوید یا هم با زدن کلیدهای ترکیبی Ctrl+U وارد این بخش بشوید.

همچنین می‌توانید از ابزارهای آنالیز سئو مانند سمراش و اسکریمینگ فراگ جهت آنالیز آن بررسی شود.

انواع متا تگ ها

در این بخش از مقاله آکادمی مهدی مهران، مهمترین متا تگ ها رو با هم بررسی می‌کنیم:

متا تگ عنوان

مهمترین متا تگ را می توان متا تگ عنوان نامید که تأثیر بسیار زیادی در بهینه سازی و سئو دارد، که کوچک ترین تغییر درآن موجب بهم ریختگی در نتایج سرپ گوگل سایت شما می شود.

در ادامه این مقاله کاربردی در ارتباط با انواع متاتگ ها راهکارهایی برای بهینه‌سازی تگ عنوان بیان می‌کنیم:

طول عنوان سئو شده بین ۵۵ تا ۶۴ کاراکتر می باشد، که توصیه ما به شما تعداد کاراکترهای زیر ۶۰ کاراکتر می باشد.

  • حتما از اعداد در تایتل ها و عنوان های خود استفاده کنید.
  • کلمه کلیدی اصلی را حتما در تایتل استفاده کنید و پیشنهاد ما به شما استفاده در ابتدا عنوان است.
  • از یک کلمه کلیدی استفاده کنید تا بهتر جلوه کند موضوع مطلب شما برای گوگل.
  • ترجیحا از کلمات کلیدی طولانی (LongTail) در تایتل استفاده کنید.
  بهترین منابع بک لینک رایگان

برخی از افراد کلمه کلیدی مطلب خود را در عنوان قرار نمیدهند که این کار بسیار اشتباه بوده، زیرا کاربران اینترنت وقتی عبارت مدنظر خود را سرچ می‌کنند، به دنبال آن هستند و اگر این عبارت را پیدا نکنند، قطعا تمایل کمتری برای کلیک بر روی صفحات دارند.

همچنین حتماً و قطعا عنوان‌های خود را منحصربفرد ایجاد کنید، زیرا تگ‌های عنوان تکراری گاهی اوقات موجب جریمه سایت می شود.

توضیحات متا

یکی دیگه از تگ‌های بسیار مفید برای سایت، متاتگ توضیحات یا در اصطلاح عامیانه متا دیسکریپشن ها هستند که به موتورهای جستجوگر و کاربرانی که کلمه کلیدی هدف خود را سرچ میکنند توضیح میدهد که محتوای صفحه نمایش داده شده در سرچ چه توضیحاتی دارد.

توجه فرمایید که متا تگ توضیحات گاهی اوقات نمایش داده نمیشه و در آن زمان موتور جستجوگر گوگل بخشی از متن صفحه موردنظر شما را انتخاب کرده و به کاربران خود نشان میدهد.

ولی متا دیسگریپشن های خودکار گوگل امکان دارد همیشه مفید نباشد زیرا که شاید قسمتی از متن شما که هیچ ارزش محتوایی و سئو شده ندارد را برای کاربران به صورت تصادفی نمایش بدهد.

متا دیسکریپشن را می توان دقیقاً زیر عنوان تو صفحه سرپ یا صفحه نتایج جستجو دانست که در آن جا نشان داده میشود.

پس شما همیشه سعی کنید خودتان متا دیسکریپشن Meta Description ها را تولید کنید، درواقع مختصری از محتوای خود را که حاوی کلمات کلیدی و همچنین کلمات lsi یا longtail می باشد استفاده کنید.

هرچند موتورهای جستجوگر و گوگل اعلام کردند که کلمه کلیدی موجود در توضیحات متا تگ بر رتبه بندی در نتایج گوگل تأثیری نخواهد داشت ولی اگر شما کلمه کلیدی رو به کار ببرید، باعث میشود که نرخ کلیک در وبسایت شما افزایش بیابد و درنتیجه به طور غیرمستقیم رتبه سایت شما نیز بهبود پیدا کند.

اگر شما در متا تگ توضیحات، کلمه کلیدی را استفاده کنید، وقتی کاربر آن کلمات را جستجو میکنند بیشتر ترغیب میشوند که بروی لینک های سایت شما کلیک و وارد سایت شما شوند.

هرچند گوگل در این زمینه هم دارای محدودیت تعداد کاراکتر بوده و ۱۵۸ کاراکتر را برای کاربران دسکتاپ و ۱۲۰ کاراکتر اصلی را برای کاربران تلفن همراه نمایش می دهد.

متن جایگزین برای تصاویر

متا تگ  Alt text یا متن جایگزین برای هر تصویری که در سایت خود بارگذاری می کنید ضروری است، چون از این طریق به موتورهای جستجوگر میفهمانید که محتوای تصویر شما درباره چه موضوعی می باشد. اما نکات اساسی برای استفاده از متاتگ های alt:

  • متن جایگزین شده حتما باید دقیق و واضح باشد و به خوبی تصویر را توضیح دهد.
  • برای تصاویر خود از ۵۰ تا ۵۵ کاراکتر استفاده کنید، یعنی درواقع حداکثر ۱۶ کلمه را به کار ببرید.
  • تصاویری که استفاده می کنید را حتما سئو شده و با حجم پایین ولی کیفیت بالا آپلود کنید.

متا ربات Meta Robots

نوعی دیگر از متا تگ ها، متا ربات ها هستند که از سایر متا تگ هایی که تا اینجا مقاله توضیح دادیم متمایز است.

این نوع متاتگ ها بیشتر برای خود شما و گوگل به کار می رود، شما با استفاده از این تگ ها در تنظیمات متن خود به گوگل یا موتور های جستجوگر دیگر میفهمانید که دوست دارید این لینک یا متن در نتایج باشند یا خیر مانند متا ربات های زیر

Index/Noindex

که به موتورهای جستجوگر میگوید که صفحات را در نتایج جستجو نمایش بدهد یا خیر.

یا Follow/Nofollow

که به موتورهای جستجوگر میفهمانید که از این لینک مدنظرتان در مطلب پشتیبانی می کنید یا نه؟

قبل از اینکه در متون خود از متا تگ ها استفاده کنید باید بدانید که صفحه شما راجع به چه موضوعیست و چه کسانی آن را دنبال می کنند.

  نقشه سایت چیست؟

متا تگ Viewport

متا تگ Viewport را می توان گفت ارتباطی با سئو و بهینه سازی سایت ندارد اما در تجربه کاربری سایت شما تاثیر گذار است.

متا تگ Meta content type

استفاده از متا تگ Meta content type می تواند نوع محتوای داخل سایت شما را مشخص کند.

اگر در محتوا خود از این تگ استفاده نکنید ممکن است آسیب جدی به سایت و محتوا آن برسانید پس متا تگ Meta content type را می توان یک تگ ضروری و کاربردی نام برد.

نکته پایانی

همان طور که از ابتدا مطلب بیان شد، متا تگ ها نقش موثری در بهینه سازی و خدمات سئو شما دارد و استفاده از آن ها نقش بسیار ضروری و ویژه ای در تجربه کاربری دارد.

مهدی مهران
مهدی مهران
مهدی مهران، مهندس عمران عاشق وبمستری با 8 سال سابقه فعالیت در حوزه آموزش سئو و دیجیتال مارکتینگ و همکاری با شرکت های کوچک و بزرگ

مقالات مرتبط با متا تگ چیست؟

دانلود افزونه یواست سئو
افزونه Yoast SEO چیست؟
معرفی افزونه yoast seo premium امروزه یکی از بهترین و ساده ترین...
ابزار Disavow چیست و چه کاربردی دارد
دیساوو (Disavow) چیست؟
همانطور که لینکسازی یا خرید بک لینک می تواند به قدرتمند تر شدن...
سئو شرکتی
سئو سایت شرکتی
سئو سایت شرکتی یعنی چی؟ به کلیه فعالیت هایی که جهت بهینه سازی...
آموزش ساخت نقشه سایت
نقشه سایت چیست؟
در این مقاله، قصد داریم به مفهوم نقشه سایت که یکی از چک لیست...
آموزش سمراش (Semrush)
آموزش سمراش SEMrush
semrush چیست و چه کاربردهایی دارد؟ semrush، یک ابزار قدرتمند...
سئو پزشکی
سئو سایت پزشکی
اهمیت سئو سایت پزشکی در دنیای امروز، با افزایش استفاده از اینترنت،...