مهدی مهران | کارشناس سئو و دیجیتال مارکتینگ

فاکتور رتبه بندی گوگل

مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل

همانطور که می دانید عوامل رتبه بندی گوگل در تولید محتوا بسیار متنوع می باشد. گوگل با ارائه بیش از 200 عامل رتبه بندی در الگوریتم، به شما این امکان را می دهد که بتوانید تا حدی که قصد دارید و برای آن تلاش می کنید، رتبه و امتیاز خوبی برای محتوای خود دریافت کنید.
باید دقت داشته باشید که این عوامل تاثیر بسیار زیادی بر سئو سایت دارد. یکی از مهم ترین عوامل کسب و افزایش رتبه سایت، به کار بردن کلمات کلیدی مناسب می باشد.
کلمات کلیدی بر دامنه سایت تاثیر زیادی می گذارد و به عنوان یک فاکتور موثر در سئو عمل می کند. توجه داشته باشید که بهتر است کلمه کلیدی مناسب خود را به عنوان اولین کلمه در دامنه درج کنید. دامنه ای که ابتدای آن با کلمه کلیدی آغاز می شود از وب سایت های بدون کلمه کلیدی یا قرار داشتن کلمه کلیدی در وسط یا آخر در دامنه بسیار موثر تر می باشند.

البته امتیاز دهی به طول زمان ثبت دامنه نیز بستگی دارد. دامنه های قانونی به مدت زمان چندین سال پیش پرداخت می شوند و بالعکس دامنه های بی کیفیت و تقلبی بیش از یک سال خریده می شوند در این صورت پس از گذشتن مدت زمانی و منقضی شدن آن پیش بینی می شود که دامنه مدنظر قانونی بوده است. یکی دیگر از عواملی که باعث کسب رتبه و امتیاز می شود قرار دادن یک کلمه کلیدی در زیر دامنه می باشد.
اگر سایت شما ثبات مالکیتی ندارد یا چندین دفعه با مشکل مواجه شده است باید به گوگل درخواست دهید تا به تاریخچه آن رسیدگی شود و آن را از نو تنظیم کنند. همچنین لینک های مرتبط به دامنه را منقضی کنند. بنابراین اگر رسیدگی نشود جریمه به صاحب جدید دامنه انتقال داده می شود.

  آموزش سئو در مشهد

معیارهای رتبه بندی گوگل

همان طور که در متن بالا ذکر شد؛ موتورهای جستجوگر برای رعایت معیار های رتبه بندی گوگل، الگوریتم هایی را به وجود آورده اند. با رعایت عوامل رتبه بندی گوگل می توان به معیارهای تعیین شده رسید. حال می خواهیم به معیار های رتبه بندی بپردازیم. به این معنی است که وب سایت شما باید دارای چه ویژگی هایی باشد تا موتورهای جستجوگر گوگل بهترین رتبه را به آن دهند. بایستی این معیارها را رعایت کرد تا به نتیجه مطلوبی دست یافت.
یکی از این معیارها بررسی کیفیت سایت شما می باشد. وب سایت شما باید ویژگی ریسپانسیو بودن یا واکنش گرایی داشته باشد. به این صورت که افراد بتوانند با هر سیستمی که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد؛ وارد وب سایت شما شوند. سرعت لود شدن وب سایت یکی از مهم ترین عواملی می باشد که نقش پررنگی در رتبه بندی دارد؛ زیرا که مخاطب هنگام ورود به صفحه وب سایت 3 الی 5 ثانیه صبر می کند سپس اگر سایت لود نشود از سایت خارج می شود و به سراغ سایت دیگری برای پاسخ به سوال خود رجوع می کند.

ارتقا سایت در گوگل
پسوند دامنه باید به نوع وب سایت و موقعیت جغرافیایی کاربران تان و خود شما در آن به فعالیت می پردازید، باشد. به عنوان مثال باید برای اداره وب سایت در ایران از پسوند ir استفاده کرد.
همون طور که می دانید بهتر است محتوای وب سایت شما کپی نشده باشد و البته تعداد صفحات نیز تاثیرگذار می باشد. برای محتوا های خود عناوینی مناسب تعیین کنید.
از تبلیغاتی با حجم بالا و سنگین در بالای وب سایت جدداً خودداری فرمایید و محتوای مخفی و پنهان شده در سایت خود درج نکنید و در آخر بهتر است کلمات مهم را زیادی تکرار نکنید و وب سایت خود را بیش از اندازه سئو و بهینه سازی کنید تا از افزایش رتبه خوبی برخوردار شوید.

  خدمات سئو در مشهد

جملات کلیدی برای رسیدن به رتبه اول گوگل

برای کسب امتیاز بالا و قرار گرفتن در صفحه اول گوگل اولین کاری که باید انجام دهید تعیین کلمه کلیدی مناسب است. کلمه کلیدی که انتخاب می کنید باید نزدیک ترین عبارت به نیاز و خواسته کاربر باشد. عبارات کلیدی معمولا بین 3 الی 5 کلمه هستند که توسط اکثر کاربران مورد استفاده قرار می گیرند.
سایت های Ahrefs و SEMrush می توانند به شما در تعیین و انتخاب بهترین کلمه کلیدی کمک کنند. فقط باید کلمات کلیدی را جستجو کنید و بعد از آن به عبارات دست بیابید. پس از آن بایستی به تولید محتوا هایی با کلمه و عبارت کلیدی بپردازید. با این روش به سئو شدن موتورهای جستجو کمک می کنید و وب سایت شما به عنوان یک وب سایت مرجع توسط گوگل شناخته می شود و پس از آن رتبه بالایی را کسب می کنید.

بهبود رتبه سایت در گوگل چیست؟
بخش های سئوی داخلی به الگوریتم های گوگل در یافتن و نمایش دادن محتوای مورد نیازش کمک می کند. بنابراین اگر سئوی داخلی شما بهینه سازی نشده باشد؛ رتبه بندی وب سایت شما با مشکل مواجه خواهد شد.
سعی کنید در تیتر و عنوان اول و بعضی تیترهای داخل متن محتوا، کلمه کلیدی را قرار دهید. متا تا سقف 160 کلمه می باشد پس بهتر است متا با کلمه کلیدی آغاز شود. توجه کنید که باید تراکم کلمات کلیدی را به اندازه باشد زیرا استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی باعث از بین رفتن جذابیت محتوا می شود. مهم تر از آن امکان دارد محتوای شما در نتایج، کمتر نمایش داده می شود و شانس کسب رتبه بالا را از دست بدهید.
سعی کنید محتوایی را تولید کنید که جامع و مفید باشد به این صورت که کاربران و مخاطبان با مراجعه به وب سایت شما پاسخ پرسش ها و سوالات خود را پیدا کنند و اطلاعات دلخواه خود را بیابند.

الگوریتم های رتبه بندی گوگل

شناخت و آشنایی در حوزه الگوریتم های رتبه بندی گوگل می تواند باعث شود که در پروسه سئو با آگاهی اقدام به انجام کاری کنید و به رتبه اول گوگل برسید.
شاید ندانسته باشید اما الگوریتم هایی برای تصمیم گیری های سریع وجود دارند که حتی یک متخصص بهینه سازی ربات های جستجو یا سئو قادر به شناسایی آن نمی باشد. اکثر این متخصصین مشغول یافتن الگوریتم های جدید هستند تا با چگونگی کارکردن موتورهای جستجو آشنا شوند و با بهره گیری از این دانش، رتبه و امتیاز سایت خود را بالا ببرند. اما تا بحال کسی موفق به انجام این کار نشده است.
کلمات کلیدی در عنوان، سرعت لود شدن صفحه، لینک، متن در آدرس ها یا همان URL ها و … قادر است بدون افزایش یا کاهش تاثیر برخی از این عوامل ها را حذف کند.

تصور کنید اگر معیار گوگل برای رتبه بندی فقط سرعت لود شدن صفحات بود آن وقت شما به راحتی می توانستید این معیار را دارا باشید و رتبه اول را کسب کنید اما این عوامل و قوانین به این راحتی ها نمی تواند باشد.
چنانکه گوگل تمام این عوامل و سیگنال ها را با رقبای شما مقایسه می کند با تمامی این عواملی که مشروط کرده است با تضعیف و تقویت برخی مکانیسم ها اوضاع پیچیده تر می شود.
از نظر گوگل محتوا، لینک ها و یادگیری ماشین از عوامل مهم می باشند پس توجه موتورهای جستجو گوگل به این عوامل بیشتر می باشد. ساده است پس باید در رسیدن به تمامی این عوامل تلاش کرد تا عملکرد مطلوبی داشت.
برای دستیابی به هدف و کسب امتیازات ویژه باید به تمرین کردن زیاد پرداخت زیرا که الگوریتم های گوگل همواره بسیار به این عوامل بررسی می کند و همواره در حال پیچیده تر شدن می باشند.

رتبه سایت در گوگل
عوامل رتبه بندی گوگل بسیار زیاد و متنوع است. گوگل بیش از ۲۰۰ عامل رتبه بندی را در الگوریتم خود استفاده می کند.

جمع بندی
در پاسخ به سوال lsi چیست باید گفت Latent Semantic Indexing همان اصطلاحاتی هستند که با مفهوم کلمات کلیدی مرتبط می باشند. در واقع برای درک بهتر مطالب موتورهای جستجو از آن ها استفاده می کند.
هدف گوگل از رتبه بندی،سازماندهی اطلاعات و در دسترس قراردادن برای عموم می باشد و البته فاکتورهای زیادی برای نحوه رتبه بندی گوگل وجود دارد که ما فقط به بخشی از آن پرداختیم.
یکی از مهم ترین فاکتورها که گوگل بسیار به آن اهمیت می دهد، امنیت وب سایت شما می باشد. بهتر است بدانید که زمانی که وب سایت شما از نظر گوگل نا امن به نظر برسد قطع به یقین رتبه وب سایت شما کاهش پیدا می کند. بهتراست که به منظور افزایش امنیت وب سایت استفاده از https را جایگزین استفاده از http کنید.
همانطور که می دانید محتوای شما بسیار در نحوه رتبه بندی گوگل تاثیرگذار می باشد و محتوای بی کیفیت اسپم می شود زیرا که محتوا یکی از مهم ترین بخش های وب سایت می باشد. محتوای جامع و تازه برای کاربران همیشه می تواند در نتایج جستجوی گوگل جایگاه بالایی داشته باشد. برای تولید یک محتوای مناسب وبسایت تان از نظر گوگل شما باید یک استراتژی تولید محتوا را دنبال کنید.
در آخر نکته ای که باید ذکر شود این است که هر اندازه که محتوای شما مناسب تر و بهتر باشد شما بک لینک های بیشتری دریافت می کنید و هرچقدر تعداد بک لینک های شما بیشتر باشد وب سایت معتبر تری خواهید داشت. البته نکته ای که در اینجا مهم می باشد این است که به منظور دریافت بک لینک هیچوقت سراغ سئو کلاه سیاه نروید زیرا موتورهای جستجوگر گوگل این عملکرد را شناسایی خواهند کرد و جریمه می شوید.

  مهدی مهران

سوالات متداول درباره فاکتور های رتبه بندی گوگل

در ادامه به چند سال بسیار مهم در خصوص فاکتور های مهم رتبه بندی در گوگل را پاسخ می دهیم.

چگونه رتبه سایت خود را در گوگل بالا ببریم؟

با بهبود سئو سایت، بهینه‌سازی تصویر، اصلاح لینک‌های مخرب، بهینه‌سازی برای جستجوی محلی و جستجوی صوتی، انتشار محتوای باکیفیت و ساخت بک‌لینک می‌توانید رنکینگ سایت را در گوگل بهبود دهید.

چه معیارهایی برای رنکینگ سایت در گوگل مهم است؟

میزان بازدید سایت، تعداد صفحات و نرخ پرش، محتوا باکیفیت، لینکسازی داخلی و خارجی، تجربه کاربری، سرعت بارگذاری صفحه، سازگاری سایت با موبایل یا mobile usability، ساختار و امنیت وب‌سایت و تجربه کابری مهم‌ترین موارد از معیار برای رتبه بندی گوگل نسبت به وبسایت هاست.

مهدی مهران
مهدی مهران
مهدی مهران، مهندس عمران عاشق وبمستری با 8 سال سابقه فعالیت در حوزه آموزش سئو و دیجیتال مارکتینگ و همکاری با شرکت های کوچک و بزرگ

مقالات مرتبط با فاکتور رتبه بندی گوگل

دانلود افزونه یواست سئو
افزونه Yoast SEO چیست؟
معرفی افزونه yoast seo premium امروزه یکی از بهترین و ساده ترین...
ربات گوگل چیست
ربات گوگل چیست؟
ربات گوگل چیست؟ گوگل بات چگونه کار می کند؟ اینها سوالاتی است...
سه فاکتور اصلی سئو از زبان گوگل
فاکتورهای مهم سئو از زبان گوگل
یکی از چالش های همیشگی کارشناسان سئو و مدیران سایت، نداشتن مستندات...
لینک UTM چیست
لینک UTM چیست و چه کاربردهایی دارد؟
UTM؛ کاربردی‌ترین ابزار برای ردیابی رفتار کاربران اگر بخواهیم...
سئو تصویر
سئو تصویر
سئو تصویر چیست؟ به فرآیند بهینه سازی انواع عکس و تصویر به دلیل...
تاثیر سرعت سایت در سئو چقدر است
تاثیر سرعت سایت در سئو
سرعت سایت یکی از 3 فاکتور اصلی و موثر در سئو می باشد و دلیل اهمیت...