مهدی مهران | کارشناس سئو و دیجیتال مارکتینگ

09357223284

اسکیما در سئو | اسکیما چیست | انواع اسکیما

اسکیما (Schema) چیست و چه کاربردی در سئو وبسایت دارد؟ برای درک بهتر این کلمه با یک مثال این بحث را شروع می کنیم. تصور کنید به یک کشور جدید مهاجرت کرده اید، برای شناخت محله ی جدید و یادگیری آدرس ها طبیعتا از نشانی ها و تابلوها کمک گرفته و آنها را به خاطر میسپارید.
گوگل نیز مانند شما عمل می کند، موتورهای جستجوگر گوگل نیز از طریق همین علائم و نشانه ها خیلی سریع صفحات را شناسایی می کنند. در ادامه همراه ما باشید تا در خصوص اسکیما بیشتر صحبت کنید. جهت یادگیری بیشتر این سر فصل مهم می توانید در کلاس آموزش حضوری سئو در مشهد شرکت نمایید.

شما می دانید که برای سئو کردن یک سایت از تکنیک های سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال استفاده می کنیم؛ در سئو داخلی روش های بسیاری برای فهم و درک راحت تر موتورهای جستجوگر گوگل مانند بهینه سازی تصاویر، ایجاد محتوای با ارزش با کلمات کلیدی اصلی، تگ عنوان و… انجام می شود.

اسکیما نیز یکی از روش های سئو تکنیکال می باشد که تاثیر بسیاری در سئو داخلی نیز دارد و استفاده از آن اطلاعات بسیاری راجع به صفحه سایت منتشر می کند. در واقع این واژه یک زبان مشترک بین موتورهای جستجوگر گوگل می باشد که از طریق نشانه گذاری، صفحات وب سایت ها را به راحتی شناسایی می کنند.

اسکیما چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

برای این که موتورهای جستجوگر گوگل درک بهتری از محتویات وب سایت ها داشته باشند، از یک سرویس گوگل به اسم ریچ اسنیپ برای توصیف داده های نشانه گذاری شده استفاده می کنند. Schema تاثیر بسیاری در سئو سایت، به منظور بهبود سئو سایت و باعث راحت ارتباط گرفتن موتورهای گوگل با سایت شما می شود.

زمانی که می خواهید از آن برای سئو بهره بگیرید باید قوانین آن را رعایت کنید. در این مقاله از وبسایت مهدی مهران به توضیح اسکیما می پردازیم.

 

اسکیما و نحوه ی ساخت آن برای نشانه دار کردن سایت در گوگل

در واقع اسکیما به صورت یک کد می باشد و قسمتی از سئو فنی سایت است که به سئو داخلی نیز کمک کرده و به صورت یک متن، در زیر تگ عنوان سایت قرار می گیرد.

این متن شامل اطلاعاتی درباره محتوا است تا موتور جستجوگر گوگل محتوای سایت را بهتر درک کرده تا در رتبه بندی نتایج گوگل بهترین نتیجه را به دست آورید.

اسکیما سئو انواع مختلفی دارد که که با مراجعه به وب سایت Schema.org می توانید با قوانین و استانداردهای آن در سئو آشنا شده، همچنین امکان مشاهده اسکیماهای دیگر را دارید.

انواع اسکیما

  •  مقالات (Article)
  •  رویداد (Event)
  •  افراد (Person)
  •  وب سایت (Website)
  •  ویدئو (Video)
  •  کسب و کار (Business)
  • پرسش و پاسخ (Faq)
  • سازمانی
  • Review
  • و…

اسکیما در وردپرس چیست

اسکیمای مقالات به گوگل در فهم بهتر مقاله ها کمک می کند. این موضوع در بخش رویداد اطلاعاتی در مورد تاریخ، محل و ساعت برگزاری همایش ها، جشنواره ها، کنسرت ها و… است. به عنوان مثال اسکیمای افراد به منظور نشانه گذاری برای اطلاعات یک فرد مانند نام و نام خانوادگی، محل تولد، آدرس، تحصیلات و… می باشد.

این موضوع در شاخه کسب و کار شامل موقعیت و آدرس، منو، شماره تماس و… است. در اسکیمای سازمانی شامل اطلاعاتی نذیر موقعیت مکانی، آدرس، نام سازمان مورد نظر، لوگو و اطلاعات تماس را مشاهده کنید.

Review Schema، زمانی که کاربران به صفحات یا محصولات امتیاز می دهند گوگل متوجه خواهد شد.

اسکیما را در بخش هایی مانند تاریخ اکران، فرمت، مدت زمان فیلم، تصاویر، نام فیلم، نویسندگان، بازیگران، و… که درک آن ها برای موتورهای گوگل دشوار است را می توان با کدهای سکیما نشانه گذاری کرد.

بهترین روش برای ساخت اسکیمای محصول

سایت های فروشگاهی برای بالا بردن نرخ کلیک و بهبود سئو سایت در جهت فروش محصولات خود باید از اسکیما محصول (Product) که یکی از پرکاربردی ترین انواع اسکیما می باشد. ریچ اسنیپ کاربردی شبیه به توضیحات متا دارد، به این صورت که محتوای سایت شما توسط ریچ اسنیپ برای کاربران خلاصه می شود تا در هنگام جستجو متوجه محتواهای سایت شوند.

حال باید مراحل زیر را برای ایجاد اسکیمای محصول انجام دهید.

  • نام محصول: در عنوان پست می توانید از متغیرها مانند %seo-title% برای ثبت نام محصول استفاده کنید.
  • لینک محصول: در زمان ثبت لینک محصول، اگر اسکیما برای همان صفحه ی محصول مورد نظر ایجاد می شود از متغیر %url% استفاده کنید.
  • پیش نمایش محصول: پیش نمایش باید در صفحه ی مربوط به پست مورد نظر ثبت شود.
  • نام برند: در فیلد Brand Name باید نام برند محصول ثبت شود.
  • آدرس برند: Brand URL در این فیلد باید آدرس برند را درج کرد.
  • کد MPN: کدهایی که بر روی محصولات توسط شرکت تولید کننده ثبت می شوند را کد MPN گویند.
  • قیمت محصول: در فیلد Price قیمت محصول را به صورت عددی وارد می شود.
  • توضیحات محصول: در فیلد Description توضیح مختصری از محصول ثبت کنید.
  • وضعیت محصول: وضعیت محصول مانند اتمام موجودی، پیش فروش و… را در فیلد Available قرار دهید.
  • امتیاز محصول: امتیازی که توسط خریداران به محصول داده شده است را می توان در فیلد Ratingثبت کرد.

آیا اسکیما برای تمامی سایت ها استفاده می شود؟

اگر بخواهیم صفحه وبی را مورد بررسی قرار دهیم که چه اسکیما و استراکچر دیتاهایی به کار برده، کافی است تا در اینترنت عبارت Validator Schema را سرچ کرده و وارد Schema.org می شویم. کادری با عبارت Test your structured data باز شده و در آنجا آدرس را وارد کرده و روی گزینه ی Run Test کلیک می کنیم.

در سمت راست صفحه توضیحاتی را نشان می دهد که همه ی این توضیحات، ساختار آن می باشند؛ تایپ ها و موارد دیگر که نیاز است تا ما در مورد اطلاعات آن را داشته باشیم. از این طریق می توان اسکیما سایت را تست کرد.

نحوه استفاده از schemaدر صورتی که سایت شما با کدهای Schema که به صورت HTML نوشته می شود، مشکلی نداشته باشد؛ هیچ محدودیتی برای نشانه گذاری در وب سایتتان وجود ندارد. کدهای اسکیما به طور مستقیم در کدهای HTML قرار می گیرند تا موتورهای جستجوگر گوگل زمان زیادی را برای کسب اطلاعت صرف نکنند.

اسکیما در واقع اطلاعات محتوای سایت را نشانه گذاری می کند تا موتورهای جستجو درک بهتری از محتوا داشته باشند؛ فایل robots txt سایت نیز در جهت هدایت موتورهای جستجو گوگل برای خزیدن و ایندکس کردن صفحات کاربرد دارد. سوالی که پیش می آید این است که در کدامیک از قسمت های سایت اسکیما را به کار برد؟ شما آن را در مواردی مانند تصویر، عنوان صفحه، تاریخ انتشار، ویرایش و… در تمامی سایت ها می توانید استفاده کنید.

معرفی بهترین افزونه های وردپرس برای اسکیما

وردپرس یکی از بهترین سیستم های مدیریت محتوا است، شما از طریق افزونه های وردپرس می توانید نشانه گذاری های اسکیما را به راحتی انجام دهید.

  • افزونه ی All In One Schema Rich Snippets: بهترین افزونه ی نقشه سایت وردپرس می باشد که از طریق این افزونه می توانید بهترین اسکیما را برای انواع صفحات استفاده کنید.
  • افزونه ی Schema Pro: یک ابزار در وردپرس است که نشانه گذاری محتواها را به صورت خودکار انجام می دهد.
  • افزونه ی WP Schema Pro: یک ابزار کاربردی برای نشانه گذاری محتواهای سایت است.
  • افزونه ی Yoast Seo: یکی از افزونه های قدرتمند سئو می باشد که با اضافه کردن این افزونه به وردپرس، سایت خود را در رتبه ی اول گوگل قرار دهید.

نظرات متفاوتی در رابطه با تاثیر آن در نتایج رتبه ی سایت وجود دارد، برخی ها معتقد هستند که تاثیری ندارد؛ اما بعضی ها اعتقاد دارند که اسکیما در بهینه سازی صفحات سایت برای سرچ کاربرد دارد.

شما با نصب افزونه ها به راحتی می توانید صفحه و یا صفحات مورد نظر خود را نشانه گذاری کرده و دیگر نیازی به نوشتن و کپی ندارید.

اسکیما در سئو سایت چه تاثیری دارد؟

در جهت تشخیص ایندکس شدن کلمه کلیدی در گوگل شما از طریق ابزاری به نام URL inspection، می توانید ایندکس شدن سایت خود را مشاهده کنید.

بهینه سازی در موتورهای جستجوگر گوگل به این صورت است که در ابتدا خزنده های گوگل توسط الگوریتم های موتور جستجو، محتویات صفحات وب سایت ها را بررسی می کنند. در مرحله ی دوم بعد از Crawling، تمام محتویات ذخیره و سازماندهی می شوند که به عبارتی ایندکس شده اند.

اکنون اسکیما را برای بهینه سازی بهتر سایت خود به کار بگیرید؛ نشانه گذاری در صفحات وب سایت باعث می شود تا اطلاعات صفحات و کلمات کلیدی در موتورهای گوگل خیلی سریع و بهتر درک و تشخیص داده شود.

اسکیما در سئوسایت هایی که از نشانه گذاری نسبت به سایت های دیگر بیشتر استفاده می کنند شانس بیشتری برای ایندکس شدن پیدا می کنند. یکی دیگر از مزایای استفاده از اسکیما و نشانه گذاری در وب سایت، افزایش نرخ کلیک یا بهبود رتبه ی می باشد.

زمانی که در وب سایت از Schema استفاده می کنید در بین نتایج سرچ برای کاربران نشان داده می شوید که از این طریق گوگل متوجه خواهد شد که کاربران محتویات سایت شما را دوست داشته و تعداد بازدیدها و افزایش می باید. البته گاهی باید به این نکته توجه کرد که تمام اطلاعات و محتویات صفحه را در اسکیما برای گوگل و کاربر نشان دهید؛ زیرا کاربر با داشتن اطلاعات، دیگر نیازی به رفتن داخل صفحه ندارد و این مسئله نرخ کلیک را پایین می آورد.

چگونه می توان از اسکیما در سایت استفاده کرد + معرفی بهترین ابزارها

برای طراحی و راه اندازی وب سایت از سه تکنیک سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال استفاده می شود. هدف اصلی سئو تکنیکال بهبود زیرساخت های فنی سایت می باشد و به محتویات سایت، تبلیغات و جزئیات صفحه مربوط نمی شود؛ در واقع در چک لیست سئو تکنیکال تمام این قوانین تعریف شده است.

برای استفاده از کدهای اسکیما در سایت راه های متفاوتی وجود دارد که هم می توان از کدهای اختصاصی و هم از افزونه های آماده و ابزارهای رایگان استفاده کرد.

اگر علاقمند به کدهای اختصاصی هستید برای برنامه نویسی کدها از افراد متخصص استفاده کنید. همچنین می توانید از بهترین ابزارهای رایگان مانند JSON-LD، گوگل تگ منیجر(GTM)، گوگل سرچ کنسول و نشانه گذاری میکرو دیتا برای ساخت کدهای اسکیما بهره بگیرید.

  • میکرو دیتا: میکرو دیتاها شامل اطلاعات بسیار کوچکی هستند که محتویات مختلف سایت را مشخص می کند.
  • JSON-LD: اسکریپت JSON-LD کارایی شبیه به میکرو دیتا دارد که برای ساماندهی وب سایت مورد نظر استفاده می شود. همچنین می توانید برای نشانه گذاری در وب سایت org استفاده کنید.
  • GTM: گوگل تگ منیجر به وب سایت ها در جهت بارگذاری، مدیریت کدهای اسکیما کمک می کند.
  • گوگل سرچ کنسول: یکی از بهترین و مهمترین ابزارها در گوگل سرچ کنسول، Data Highlighter می باشد که کاربرد و کارایی آن برای نشانه گذاری محتویات و موضوعات وب سایت ها می باشد.

استفاده از نشانه گذاری اسکیما برای جذب کاربر

برای جذب کاربر آیا نیاز است که تمام قسمت های سایت نشانه گذاری شود؟ در یک سایت ترجیحا باید مهمترین اطلاعات نشانه گذاری شود اما اگر اطلاعات بیشتری از صفحات سایت را نشانه گذاری کنید؛ سایت شما از طریق موتورهای جستجوگر گوگل راحت تر درک خواهد شد.

آپشن هایی که برای صفحات سایت ارائه می دهید باید طوری باشد که نظر کاربران را جذب کرده و آن ها را در جهت مطالعه صفحات کنجکاو کند. برای معرفی صفحات سایت می توانید از مواردی مانند عنوان سایت، قیمت محصول، پرسش و پاسخ، امتیاز یا ستاره هایی که کاربران دیگر به سایت داده اند و….  استفاده کنید.

اگر تازه سایتی را راه اندازی کرده اید همزمان با افزایش محتوا، نشانه گذاری سایت را پیش ببرید تا از همان ابتدا سایت در بهترین نتایج جستجو گوگل، نمایش داده شود. نشانه گذاری و در اختیار قرار دادن اطلاعات صفحه برای کاربران به آن ها این یقین را می دهد که سایت شما جز بهترین سایت هایی می باشد که در نتایج گوگل نمایش داده شده است.

این کار باعث می شود تا کاربران بیشتری جذب سایت شده و نرخ کلیک افزایش یابد؛ سرعت سایت در سئو نیز افزایش پیدا می کند.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله با Schema و کاربرد آن در سئو سایت در مشهد آشنا شدید، اسکیما در واقع به موتورهای جستجو گوگل در درک بهتر محتویات صفحات سایت کمک می کند.

در این مقاله با انواع مختلفی از آن و تاثیرات آن ها در سئو سایت آشنا شده اید که به کارگیری آن ها باعث می شود، سایت ها نتایج متفاوتی نسبت به دیگر رقبا نشان دهد که به اصطلاح  به این حالت ریچ اسنیپ می گویند، با نحوه ی ساخت اسکیما و نشانه گذاری در گوگل، چگونگی تست آن، معرفی بهترین افزونه های وردپرس و تاثیر آن ها در سئو سایت پرداخته ایم.

اما همچنان در مورد سئو سوالات مختلفی وجود دارد از جمله این که هاست چیست یا چه تاثیری در سئو دارد؟ چرا استفاده از سئو تکنیکال ضروری می باشد؟ و سوالات بیشماری که جواب هر یک از آن ها در مقالات بعدی گنجانده می شود.

سوالات متداول اسکیما سئو

چرا از اسکیما Schema استفاده می کنیم؟

با استفاده از اسکیما یا طرحواره می توانید محتوای خلاصه از مقاله یا مطلب خود را نشان دهید و فضای بیشتری در صفحه جستجو را می توانید داشته باشید.

اسکیما چگونه کار می کنند؟

طرحواره ها یا اسکیما سئو بر اساس تجربیات کاربران ایجاد می شوند و برای استفاده در آینده در حافظه ذخیره می شوند. طرحواره ها به ما این امکان را می دهند که به سرعت خلاصه ای از مقاله خود در سرپ داشته باشیم.

مهدی مهران
مهدی مهران
مهدی مهران، مهندس عمران عاشق وبمستری با 8 سال سابقه فعالیت در حوزه آموزش سئو و دیجیتال مارکتینگ و همکاری با شرکت های کوچک و بزرگ

مقالات مرتبط با اسکیما در سئو | اسکیما چیست | انواع اسکیما

رپورتاژ آگهی یا بک لینک اعتباری
تفاوت رپورتاژ آگهی با بک لینک | رپورتاژ آگهی بخریم یا بک لینک
در این مقاله سعی شده تا راجع به تعاریف و مفاهیم بک لینک چیست؟...
سئو پینترست
سئو پینترست چیست؟
برنامه ی پینترست در سال 2009 برنامه نویسی شد و در سال 2010 در...
لینک UTM چیست
لینک UTM چیست و چه کاربردهایی دارد؟
UTM؛ کاربردی‌ترین ابزار برای ردیابی رفتار کاربران اگر بخواهیم...
آموزش ریسپانسیو سایت
ریسپانسیو چیست و چه مزیت هایی دارد؟
ریسپانسیو بودن سایت یعنی چه؟ واژه Responsive معادل کلمه واکنش...
رفع مشکل HTTPS not evaluated در سرچ کنسول
رفع مشکل HTTPS not evaluated در سرچ کنسول
اگر به تازگی در پنل سرچ کنسول هشداری با نام HTTPS not evaluated...
آموزش ثبت مکان در گوگل مپ
آموزش کار با google map | آموزش گوگل مپ
مشاوره رایگان ثبت کسب و کار در گوگل مپ، نشان و اسنپ با تخفیف...